Tot aan de allerlaatste ronde was de Grand Prix van Saoedi-Arabië zenuwslopend. Vooral aan de voorkant van het veld was het een ontzettend spannende race, waarbij Max Verstappen aan het langste eind trok en de overwinning op zijn naam kon schrijven.
Ferrari-coureur Charles Leclerc moest na een titanenduel met Verstappen genoegen nemen met de tweede plaats in de race. De WK-leider finishte op slechts een halve seconde van de Nederlander. Beide coureurs scoorden enorm hoge cijfers in Djedda.
Rapportcijfers Grand Prix van Saoedi-Arabië
Max Verstappen - 9,5
Het was niet de kwalificatie waar Verstappen op had gehoopt. De regerend wereldkampioen startte de race vanaf de vierde plaats, maar liet al snel zien hoe je moet terugslaan tijdens de race. Na een knappe inhaalactie op Sainz en een fantastisch gevecht met Leclerc kan Verstappen niet lager verdienen dan een negen en een half.
Charles Leclerc - 9,5
Vanzelfsprekend scoort Leclerc ook enorm hoog. De Monegask moest in de kwalificatie alleen Perez voor zich laten, maar na een klein beetje geluk met de (virtual) safety car was hij al snel de leider in de wedstrijd. Een titanengevecht volgde waarbij Verstappen uiteindelijk won, maar het gat bleef nihil. Een fantastisch duel tussen twee grootheden.
Sergio Perez - 8,5
De eerste poleposition in zijn carrière! Helaas kon Perez deze niet omzetten naar een overwinning, maar dit is vooral te danken aan enorm veel pech. In de openingsfase van de race kon de Red Bull-coureur comfortabel leiden. Dit veranderde nadat de Ferrari-coureurs en Verstappen enorm veel geluk hadden tijdens de pitstops. Desalniettemin een ijzersterk weekend van de Mexicaan.
George Russell - 7,5
Wie een jaar geleden had gezegd dat P5 in een Mercedes-bolide een sterk resultaat is, werd raar aangekeken. Anno 2022 is dit anders, want de Duitse renstal heeft zijn zaakjes niet op orde. Het lukte Russell echter om 'best of the rest' te worden en teamgenoot Lewis Hamilton keihard te verslaan. Een prima resultaat voor zijn tweede race bij Mercedes!
Kevin Magnussen - 7,0
Voor de tweede keer op rij punten in een Haas! Magnussen scoorde iets minder hoog dan hij deed in Bahrein, maar de negende plaats is een solide resultaat. Daarbij moet niet vergeten worden dat de coureur vorig jaar niet in de Formule 1 reed en het circuit in Djedda al enorm zwaar is voor alle coureurs, laat staan voor iemand die iets 'achterloopt' met trainen.
De hekkensluiters van de race in Djedda
Albon - 6,0
Weer heeft Williams het niet goed voor elkaar. De bolide is niet erg competitief, maar na een tussenjaar laat Albon zien dat hij wel wat kan. Hij versloeg teamgenoot Latifi keihard tijdens de kwalificatie, maar finishte niet door een touché met Stroll. Dit was de schuld van Albon, zo besloot de wedstrijdleiding. Een DNF en een gridstraf voor volgende race was het gevolg.
Stroll - 5,0
Ook bij Stroll ging het niet goed. De Aston Martin-coureur had mogelijk wat schade door de klapper met Albon, maar uitzicht op punten had hij toch al niet echt. Samen met Hulkenberg, de invaller voor Vettel, eindigt Aston Martin op de laatste twee plaatsen van de gefinishte coureurs.
Hamilton - 4,5
Het was een dramatisch weekend voor Hamilton. Teamgenoot Russell voelde zich beter in de Mercedes-bolide, iets wat duidelijk te zien was tijdens het weekend. De balans was er niet bij Hamiltons bolide en dus ook de prestaties niet. Een kleurloos weekend waarbij hij met geluk nog één WK-punt kon veroveren. Heeft hij een fout gemaakt door het roer om te gooien gedurende het weekend?
Schumacher - 4,0
Gelukkig gaat het goed met Schumacher na een keiharde crash tijdens de kwalificatie, waardoor hij na twee races op nul punten blijft staan. Dit terwijl Magnussen juist tweemaal in de punten reed. Een pijnlijke (en dure) fout wat hem een heel Grand Prix-weekend heeft gekost.
Latifi - 3,5
Hij snapte niet hoe hij een eenzijdig ongeval kon veroorzaken in de laatste bocht van het circuit. Wij ook niet. Ook tijdens de kwalificatie crashte Latifi al, waardoor hij tweemaal schade maakte door eigen toedoen. Een amateuristisch weekend voor de Williams-coureur, die ondertussen wordt verslagen door 'nieuwkomer' Albon.
Rapportcijfers van de overige tien coureurs
Coureur | Cijfer |
---|---|
Sainz | 8,0 |
Ricciardo | 7,5 |
Norris | 7,5 |
Alonso | 7,5 |
Ocon | 7,0 |
Gasly | 7,0 |
Bottas | 7,0 |
Zhou | 6,0 |
Hulkenberg | 5,5 |
Tsunoda | 5,5 |
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
MercedesAmg
Hamilton,gaf ook toe, was verkeerd met de afstelling en balans. Voor de w13 heeft hij imo gewoon normaal race gereden. Niks wow of niks slecht. Helaas is de w13 op dit moment max de 3e wagen op de grid. Balans was echt slecht.
Dit bericht is aangepast op:
ThisGuy
Als het echt zo slecht was en ze dachten dat ze er iets aan konden doen, dan was hij wel vanuit de pits gestart. Russell is gewend om nog wat uit een mindere auto te halen. Wellicht is dat het?
MercedesAmg
Nee denk nog te vroeg. Dan was russel vorige week op de podium. Ik gun t wel en goed voor zijn ontwikkeling. Ik denk omdat de auto in niemandsland is dat ze wat extreems hebben geprobeerd en gefaald
NoNonsense48
Wat een onzin om Hamilton een 4,5 te geven en bijv. Gasly en Ocon een 7? Ik ben geen Hamilton fan maar dat is onterecht. Hij bleef proberen en had pech van een pitstop die hij niet kon doen wegen gesloten pitentry . Petje af dat hij de hele race bleef rijden, ik had het best begrepen als hij eerder had opgegeven.
MarvinJames
Petje af dat hij bleef rijden? Ken jij de coureurs die de auto stilzetten omdat ze geen zin meer hebben dan? Rookie Russell heeft Hamilton die hele weekend zoek gereden. Dat betekent dat Russell wel iets uit de auto heeft weten te halen (met de juiste afstelling). Hamilton heeft daarin dit weekend gefaald. Aan zijn motivatie heeft het misschien wel niet gelegen, maar Hamilton heeft gewoon een waardeloze prestatie geleverd dit weekend.
hkievit1530782178
@NoNonsense48. Hij bleef proberen. Wat nou proberen?? Hij is als 7 voudig wereldkampioen omhoog geprezen als één van de groten uit deze sport aller tijden. Hij heeft voor het eerst een wat mindere auto, en weet er niets maar dan ook niets uit te halen. Russell, Verstappen en Leclerc hebben dit jaren moeten doen. Juist nu zou El Diva zich moeten bewijzen als de grote autocoureur, maar nee, hij kan alleen hard rijden met de snelste auto. Wat zakt die man door het ijs, niet normaal. Zou als Mercedes ook direct zijn Giga salaris fors inkorten. Ga eerst maar eens laten zien dat je het waard bent.
NTurfkruier
Dit is juist waarom er twee kampen zijn/ waren, Max met een mindere auto kan (door zijn talent) zich meten met een superieure Mercedes, Lewis zonder superieure Mercedes kan er niet meer omheen werken. Is Lewis misschien het fingerspitzengefühl verloren, door de jaren van gemakzucht. Ik weet het niet maar weet wel dat ik enorm heb genoten van de 2 jonge honden die hard racend, maar met wederzijds respect hun rondjes reden. Meer van dit soort races aub.
Dianick
Wat mij betreft ook een dikke onvoldoende voor de regie. Ik ergerde me vreselijk aan die replay’s. Ik hoef geen herhaling te zien van Hamilton die op de 10e plaats ligt. Of erger, als er direct na DE inhaalactie overgeschakeld wordt naar juichende fans. Daardoor misten we de entry naar de volgende bochten. Een sectie waar juist de Ferrari heel erg sterk was. Soms misten we wel een halve ronde doordat we naar een replay zaten te kijken. Ze moeten tijdens de laatste vijf ronden stoppen met die onzin. Zeker als je naar een gevecht tot aan de vlag zit te kijken.
Bart710818
Precies dat. Ik zat mezelf op te vreten tijdens die replays. Duurden veel te lang en gebeurde echt veel te vaak.
MarvinJames
Nou inderdaad Dianick! Ik heb mij er ook kapot aan geërgerd. Zijn er twee vooraan aan het vechten, krijg je een replay van een minuut te zien waarin je Hamilton heel dicht langs de muur ziet rijden... Ja, hartstikke mooi, maar niet als er een battle vooraan gaande is. Echt waardeloos!
T0N71
Helaas is dit een erg subjectief lijstje … in mijn ogen kan dit beter over de teams gedaan worden als over de rijders… omdat dat simpelweg veel makkelijker te graderen is en minder door een bepaalde bril gekeken word. Tijden van pitstops, aantal pitstops, top snelheid (met en zonder drs), startpositie en finish plaats gedeeld door het aantal variabelen (6 in dit geval).