Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull all over the place in F1-kantlijnkampioenschap

Red Bull Racing is dit seizoen slechts een schim van wat het de afgelopen jaren was, en dat merkt het team op alle denkbare vlakken. Zelfs in een kantlijnkampioenschap waarin het team altijd uit wist te blinken, wil het dit jaar niet lukken.

Verstappen Qualifying Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Red Bull Racing wist haar positie als grootmacht in de Formule 1 de afgelopen jaren succesvol te verstevigen. Niet alleen door races te winnen en titels te pakken, maar ook door op alle denkbare vlakken het maximale eruit te halen. Strategisch blonk de Oostenrijkse renstal geregeld uit en het team kwam onder alle omstandigheden goed voor de dag. 

Met name die strategische successen leverden Red Bull de afgelopen jaren veel op. Dan ging het niet alleen over de slimme tactiek die bedacht werd aan de pitmuur, maar ook over de uitvoering van de pitstops. De crew was zó goed op elkaar ingespeeld, dat de stops vaak in recordtijd werden uitgevoerd.

En dat harde werk werd beloond, want de Oostenrijkse renstal ging er maar liefst zeven jaar op rij vandoor met de DHL Fastest Pit Stop Award. Daarmee heeft Red Bull zeven van de tien titels gepakt, sinds de award in 2015 voor het eerst uitgereikt werd. 

Het puntensysteem is heel simpel. Per race worden er punten uitgedeeld aan de top tien snelste pitstops. De snelste pitstop levert 25 punten op, de tweede snelste pitstop krijgt er 18, nummer drie 15, enzovoort. Alle pitstops tellen mee, maar als één coureur twee keer stopt, kan enkel de snelste stop punten opleveren. Zelfs als de tweede stop in de top tien terechtkomt, levert dat dus nul punten op.  

Onverslaanbaar

Zelfs met het nieuwe puntensysteem, dat in 2017 werd ingevoerd, was Red Bull jarenlang onverslaanbaar. Vanaf 2022 werd de voorsprong wel iets kleiner, en won de Oostenrijkse renstal de titel met rond de honderd punten voorsprong. Maar naast de dominantie op de baan, domineerde Red Bull dus ook dit kantlijnkampioenschap. 

Van die dominantie blijft de afgelopen maanden echter niet heel veel over, want Red Bull is na de eerste veertien races van het seizoen flink teruggezakt in de algemene stand. In België pakte het team wel 25 punten met de snelste pitstop van Yuki Tsunoda en in Hongarije nam het team 15 en 8 punten mee voor de derde en zesde snelste stop, maar in de algemene stand blijft de achterstand aanzienlijk groot.

Ferrari gaat daar namelijk aan de leiding met 389 punten en heeft een voorsprong van 148 punten op McLaren, dat P2 in handen heeft met 241 punten. De enige opsteker voor Red Bull is dat McLaren in dit kantlijnkampioenschap nog wél in te halen valt, want met 197 punten kijkt de Oostenrijkse renstal maar tegen een gat van 44 punten aan. Dat is nog wel te overbruggen, zou je zeggen. 

Dat zou dan hooguit een tweede plek opleveren voor Red Bull, aangezien het gat naar Ferrari met nog tien races te gaan lastig te dichten zal zijn.

Tussenstand pitstop award na veertien races

# Team Puntentotaal
1. Ferrari 389
2. McLaren 241
3. Red Bull 197
4. Racing Bulls 154
5. Mercedes 146
6. Sauber 139
7. Alpine 88
8. Aston Martin 28
9. Haas 22
10. Williams 20

Een slecht teken?

De DHL Fastest Pit Stop Award is niet voor niets 'maar' een kantlijnkampioenschap. Bij het behalen van een overwinning of podiumplek komt veel meer kijken dan alleen een snelle pitstop, en dus kunnen we de terugval in dit kantlijnkampioenschap niet voor de volle honderd procent koppelen aan de algemene stand van zaken bij Red Bull dit seizoen.

Maar de terugval lijkt daarentegen wel in verband te staan met de sleutelfiguren die het team de afgelopen tijd is verloren. De Oostenrijkse renstal kreeg het afgelopen jaar immers te maken met een soort leegloop, al was voormalig teambaas Christian Horner het niet helemaal eens met die term.

Maar met het vertrek van onder andere topontwerper Adrian Newey en sportief directeur Jonathan Wheatley raakte Red Bull belangrijke namen kwijt, en dat lijkt dus wel even merkbaar te zijn binnen het team. Vooral het vertrek van Wheatley lijkt sporen na te laten, want als sportief directeur hield hij ook toezicht op de pitcrew. En dat is nou net een punt waar Red Bull de laatste tijd dus ook aanzienlijk veel laat liggen.

Die langzamere pitstops zijn we van Red Bull dus niet gewend, en het vertrek van Wheatley kan daar best wel eens een grote rol in hebben gespeeld. Nu lopen er bij Red Bull genoeg knappe koppen rond en is het vertrek van één van hen niet meteen reden tot paniek. Toch lijkt het er wel op dat we mogen stellen dat die leegloop wel degelijk een grote invloed heeft op het team.  

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Praat mee!

x
Special McLaren gediskwalificeerd na spygate-schandaal