Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull en Renault sloegen handen ineen voor bijzonder project

Het is geen geheim dat de relatie tussen de teams van Renault en Red Bull de afgelopen jaren aanzienlijk is bekoeld. De meningsverschillen hebben ze de afgelopen periode echter even op zij gezet op samen hard aan het werk te kunnen gaan.

Gedurende de hoogtijdagen van Red Bull (2010 - 2013) won het samen met motorleverancier Renault acht wereldtitels. Vier bij de constructeurs en vier bij de coureurs. Toen het hybride tijdperk begon en de prestaties van Red Bull-Renault steeds vaker tegen begonnen te vallen, bekoelde de verstandshoudingen tussen het Britse team en de Franse motorleverancier. Na enkele jaren, gedurende welke er regelmatig in de media met modder naar elkaar werd gegooid, zette Red Bull een punt achter de samenwerking en stapte het over naar motorleverancier Honda. Ook het feit dat Renault zich in 2018 plots wist te verzekeren van de diensten van Daniel Ricciardo, deed de relatie geen goed. Sinds het uitbreken van het coronavirus is er echter geen ruimte meer voor moddergegooi en werden de handen tot ieders verrassing plotseling ineen geslagen. Christian Horner vertelt tegenover Autosport hoe Red Bull en Renault plots weer gedwongen werden om samen te werken toen de Formule 1-teams zich focuste op de productie van ventilatoren. "Toen we zagen dat er mogelijk een crisis aankwam, hebben we de overheid meteen benaderd. Samen met Renault werden we vervolgens toegewezen aan een project om een nieuwe ventilator te ontwerpen." De ventilator werd uiteindelijk afgewezen door de Britse overheid, omdat ze niet meer nodig waren, maar dat wil niet zeggen dat de twee teams zich niet samen met man en macht hebben ingezet. "Het zegt enorm veel over de Formule 1. Op dat moment gaat die competitieve mindset de prullenbak in en draait het om het zoeken van oplossingen. Op een gegeven moment werkte er dus Renault-personeel in de Red Bull-fabriek. Normaal gezien compleet ondenkbaar!" "Het verbaasde me bovendien om te zien wie er allemaal meewerkten aan het project. Onze hoofdontwerper Rob Marshall heeft drie opeenvolgende nachten doorgewerkt en enorm veel energie gestoken in dit project en samen met de technisch adviseur van Renault kwam hij met prachtige oplossingen", zo vertelt Horner opgewekt. De ventilatoren zouden uiteindelijk dus niet in productie gaan, maar toch is de Red Bull-teambaas zeer trots. "Wat normaal drie jaar om te ontwikkelen zou hebben geduurd, deden wij in drieënhalve week! Het benadrukt maar hoe vindingrijk de Formule 1 is, als je ziet hoe snel we met een prototype aankwamen, oplossingen voor problemen. Het laat de positieve kanten van de sport zien."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi