Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Red Bull geeft klagend Ferrari deels gelijk na commentaar op 'te lichte' FIA-straf

Aan de ene kant hakt de straf die Red Bull van de FIA heeft gekregen er zwaar in, maar aan de andere kant snapt Helmut Marko wel dat sommige concurrenten commentaar hebben op de strafmaat.

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images / Red Bull Content Pool

De FIA deelde een 'draconische straf' uit aan Red Bull, zo vindt het team zelf. Concurrenten vinden dat het wel meevalt. Helmut Marko is het op een bepaalde manier eigenlijk met beide partijen eens, zo vertelt hij bij het Duitse RTL.

"Het is draconisch. Zeven miljoen dollar is veel, heel veel geld. Gelukkig zijn we qua sponsorinkomsten zo goed gepositioneerd dat we het met dat potje op kunnen vangen", aldus de Oostenrijker, die de afgenomen windtunneltijd het ergste vindt.

"Die tijd was al ingekort vanwege onze wereldtitel. In de praktijk kunnen we ons nu geen flops veroorloven in de windtunnel. Elk schot moet raak zijn. Door de sterkte en diepgang van onze aerodynamische afdeling geloof ik dat dat moet lukken. Ontwerpgoeroe Adrian Newey is een extra bonus, die ons gelukkig niet kan worden afgenomen met een straf als deze", aldus de Oostenrijker.

Geklaag concurrentie terecht

Toch moet Marko toegeven dat enkele concurrenten gelijk hebben. Zij klaagden namelijk dat de tijd die Red Bull niet in de windtunnel kan spenderen, gewoon kan worden gebruikt voor andere dingen. Zo noemde Ferrari het zelfs een 'zorgelijk' probleem.

"Dit zorgt voor een probleem, aangezien de boete niet in mindering wordt gebracht op het budgetplafond. Het effect daarvan is dat het team het geld anders kan besteden", riep Sportief Directeur Laurent Mekies bijvoorbeeld, maar ook Andreas Seidl van McLaren en Guenther Steiner van Haas riepen dit eerder al.

"Daar moet ik ze gelijk in geven", aldus Marko in een reactie. "Natuurlijk gaan we ons specialiseren in andere dingen, zoals het gewicht van onze auto, want we begonnen dit seizoen met veel overgewicht. Dus zullen we de auto proberen naar de gewichtslimiet te brengen."

"Wat je in de windtunnel niet kunt bereiken, verschuif je dus gewoon naar andere gebieden van de auto. We hopen daarom dat we met de breedte van het technische team een auto kunnen bouwen die weer in staat is om te winnen", aldus de Oostenrijker.

Ook interessant:

Zet deze coureur naast Verstappen en je hebt het ideale Formule 1-team

Red Bull was in gesprek met Norris. Wat voor een team zou dat opleveren? Coronel weet het: 'Het ideale F1-team!'. Maar of het zo verstandig zou zijn voor de Brit...

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

21 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"