Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull geeft klagend Ferrari deels gelijk na commentaar op 'te lichte' FIA-straf

Aan de ene kant hakt de straf die Red Bull van de FIA heeft gekregen er zwaar in, maar aan de andere kant snapt Helmut Marko wel dat sommige concurrenten commentaar hebben op de strafmaat.

De FIA deelde een 'draconische straf' uit aan Red Bull, zo vindt het team zelf. Concurrenten vinden dat het wel meevalt. Helmut Marko is het op een bepaalde manier eigenlijk met beide partijen eens, zo vertelt hij bij het Duitse RTL . "Het is draconisch. Zeven miljoen dollar is veel, heel veel geld. Gelukkig zijn we qua sponsorinkomsten zo goed gepositioneerd dat we het met dat potje op kunnen vangen", aldus de Oostenrijker, die de afgenomen windtunneltijd het ergste vindt. "Die tijd was al ingekort vanwege onze wereldtitel. In de praktijk kunnen we ons nu geen flops veroorloven in de windtunnel. Elk schot moet raak zijn. Door de sterkte en diepgang van onze aerodynamische afdeling geloof ik dat dat moet lukken. Ontwerpgoeroe Adrian Newey is een extra bonus, die ons gelukkig niet kan worden afgenomen met een straf als deze", aldus de Oostenrijker.

Geklaag concurrentie terecht

Toch moet Marko toegeven dat enkele concurrenten gelijk hebben. Zij klaagden namelijk dat de tijd die Red Bull niet in de windtunnel kan spenderen, gewoon kan worden gebruikt voor andere dingen. Zo noemde Ferrari het zelfs een 'zorgelijk' probleem. "Dit zorgt voor een probleem, aangezien de boete niet in mindering wordt gebracht op het budgetplafond. Het effect daarvan is dat het team het geld anders kan besteden", riep Sportief Directeur Laurent Mekies bijvoorbeeld, maar ook Andreas Seidl van McLaren en Guenther Steiner van Haas riepen dit eerder al. "Daar moet ik ze gelijk in geven", aldus Marko in een reactie. "Natuurlijk gaan we ons specialiseren in andere dingen, zoals het gewicht van onze auto, want we begonnen dit seizoen met veel overgewicht. Dus zullen we de auto proberen naar de gewichtslimiet te brengen." "Wat je in de windtunnel niet kunt bereiken, verschuif je dus gewoon naar andere gebieden van de auto. We hopen daarom dat we met de breedte van het technische team een auto kunnen bouwen die weer in staat is om te winnen", aldus de Oostenrijker.

Viaplay
x
Max Waarom Verstappen concurrentie kan declasseren tijdens GP China