Red Bull heeft het bedrijf Red Bull Powertrains opgericht om vanaf 2022 de Honda-motoren in eigen beheer te onderhouden, en om uiteindelijk met het oog op 2025 misschien wel zelf motoren te gaan bouwen. Om dat project in goede banen te leiden heeft men nieuwe mensen nodig en één van meest succesvolle personen op dat gebied is Andy Cowell. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor de dominante motoren van Mercedes, maar kondigde in 2020 zijn vertrek aan bij het team om 'nieuwe uitdagingen' na te jagen. Wat Red Bull betreft kan het eigen motorproject die nieuwe uitdaging zijn voor Cowell, maar die lijkt er zelf nog niet voor te porren. Naar verluidt zou hij hebben bedankt, zoals hij eerder ook het geïnteresseerde Ferrari zou hebben afgewimpeld. Of Red Bull het er bij laat zitten is maar de vraag, want in gesprek met Motorsport-Magazin noemt Marko Cowell 'een hele goede optie'. Maar dat er nog wat overredingskracht gevraagd wordt om de Engelsman toch over de streep te trekken, zoveel lijkt wel zeker. Marko geeft namelijk te kennen dat Cowell 'niet beschikbaar' is. Dat kan daadwerkelijk betekenen dat hij 'nee' heeft gezegd, maar kan evengoed betekenen dat Cowell vast zit aan een concurrentiebeding, ooit opgesteld door Mercedes om hem niet direct van het ene naar het andere team te laten vertrekken met een bak aan actuele informatie over winnende Formule 1-motoren. Als er sprake is van zo'n clausule zal die zeker gedurende dit hele kalenderjaar nog gelden, aangezien Cowell pas in 2020 zijn biezen pakte. Mogelijk dat er nadien wél kansen liggen. Red Bull doet er in ieder geval goed aan het telefoonnummer van Cowell voorlopig goed te bewaren.
Meest gelezen