Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull grote winnaar, Mercedes verliest bij eerste krachtmeting

De Formule 1 wintertest van 2021 zit er op. Tijd voor het opmaken van de balans. Wie zijn na de eerste krachtmeting de winnaars en wie zijn de verliezers? Max Verstappen en Red Bull vinden we in ieder geval terug in het eerste rijtje.

Winnaars

Red Bull Eigenlijk kun je geen ander team als eerste aanwijzen. Red Bull had genoeg redenen om Bahrein met opgeheven hoofd te verlaten, of om met opgeheven hoofd in Bahrein te blijven, aangezien de eerste Grand Prix over twee weken op hetzelfde circuit plaatsvindt. Vanaf de eerste meters zat Red Bull er goed bij. Misschien niet altijd bovenaan in de tijdentabel, maar dat laat zich ook verklaren door het feit dat het tot aan de zondag alle banden zachter dan de harde C2 links liet liggen. Daar was geen noodzaak toe. Red Bull wilde meters maken, data verzamelen en op de C2 slaagde men daar prima in. Hele kleine problemen waren er in de vorm van een weg wapperende engine cover bij Sergio Perez en wat kleine opstartproblemen op de zaterdagmorgen. Het team reed echter een prachtig aantal ronden en Max Verstappen zette Red Bull aan het einde van de drie dagen bovenaan. De belangrijkste winst? De auto reageert voorspelbaar, geholpen door een veel stabielere achterkant van de auto dan vorig jaar. "De auto laat zich makkelijker besturen", zo luidt de daaruit voortvloeiende feedback van Verstappen. Het maakt dat Verstappen tevens spreekt van de beste wintertest ooit en dat Perez met vertrouwen in de auto kan stappen, iets waar het Pierre Gasly en Alexander Albon in de voorgaande jaren nog weleens aan ontbrak. McLaren Met McLaren kon het eigenlijk twee kanten op gaan door de komst van de nieuwe Mercedes-motor. Men kon of profiteren van de krachtbron die in de voorbije jaren zo dominant was, of men ging een moeizame start tegemoet als men de motor niet direct perfect in het chassis wist te integreren. Vanaf de eerste meters leek McLaren-Mercedes een match made in heave n, zoals we dat kenden uit de late jaren 90 en de jaren 00. De auto oogde betrouwbaar en zat er goed bij, ook zonder gekunstel met zachte banden. Niets lijkt erop dat men met de veelbesproken motorwissel de derde plaats in de hiërarchie heeft verspeeld of dat men daar dit niet op kan jagen. AlphaTauri Kleine broertjes en zusjes worden groot! Natuurlijk, AlphaTauri zal het met Pierre Gasly en Yuki Tsunoda echt niet opeens Red Bull lastig gaan maken, maar AlphaTauri kan weleens een geduchte concurrent worden vooraan in het middenveld, daar waar we ze vorig jaar als steeds vaker zagen verschijnen. AlphaTauri staat steeds meer op eigen benen, maar wordt natuurlijk nog geholpen door Red Bull. Het team had de luxe om naar de RB16 van vorig jaar te wijzen en te zeggen 'dit willen we wel overnemen en dit niet'. De achterkant, die vorig jaar wat onstabiel was, daar bedankte het team bijvoorbeeld voor. En zo lijkt AlphaTauri een sterk pakket samen te hebben gesteld, met een inmiddels meer dan prima motor onder de kap.

Verliezers

Mercedes Zou je nu met enige voorzichtigheid een ranglijst op moeten maken van waar alle teams staan, dan zal Mercedes echt nog wel bij de beste twee teams staan. Maar als het gepasseerd is door Red Bull terwijl je de afgelopen zeven jaren de sport hebt gedomineerd, mag je dat verlies noemen. En zelfs al heeft Mercedes lopen sandbaggen en is team stiekem sneller dan Red Bull, dan heeft men alsnog een moeizame test achter de rug. De vele grote en minder grote problemen die ervoor zorgden dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet zoveel reden als gehoopt, kun je niet veinzen. Die waren er en die tekenden de scheuren in het pantser van Mercedes. Natuurlijk, als er een team is dat die problemen te boven kan komen, is het datzelfde team. Ook vanuit een 1-0 achterstand kun je winnen, maar die achterstand lijkt nu wel op het bord te staan. Aston Martin Mercedes kampte met versnellingsproblemen op vrijdag, Aston Martin een dag later, dat terwijl Aston Martin met dezelfde aandrijving rijdt. De problemen, zo vertelde men, waren anders van aard, maar toch. Men zal nog niet blind durven te vertrouwen op de betrouwbaarheid van de groene bolides. Mensen die verwachtten dat Aston Martin in de slipstream van Mercedes wel even de spierballen liet zien, kwamen in ieder geval bedrogen uit. Haas F1 Wat kon je in alle eerlijkheid verwachten van Haas F1, wetende dat de auto nauwelijks doorontwikkeld werd en wetende dat dat dit seizoen ook niet staat te gebeuren? Je mocht voor dat team vooral hopen dat ze niet gepasseerd zouden worden door Williams, maar het zou zomaar eens kunnen dat Williams de rode lantaarn heeft overgedragen aan de Amerikaanse formatie. Niet dat ze niet veel rondjes reden, integendeel. Op die ranglijst zit het team er goed bij, maar geen moment toonde het team aan dat er echt gang in de auto zat. De twee rookies achter stuur straalden zodoende ook niet uit veel vertrouwen te hebben in de VF21, iets wat hen, zeker gezien hun geringe ervaring, niet valt aan te rekenen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi