Wie voor een topteam wil rijden in de Formule 1 moet naar alle waarschijnlijkheid nog even geduld hebben, want de komende tijd zijn de stoeltjes schaars. Voorafgaand aan de thuisrace van Ferrari op Imola tekende Carlos Sainz een tweejarige contractverlenging, waardoor de stoeltjes bij de Italiaanse renstal bezet zijn tot en met 2024. Charles Leclerc heeft namelijk al een meerjarig contract op zak.
Ook bij Mercedes zijn de stoeltjes de komende tijd vergeven. Lewis Hamilton en George Russell staan nog tot en met het seizoen van 2023 onder contract bij de Duitse renstal en Max Verstappen heeft een contract tot en met maar liefst 2028 bij Red Bull! Dit betekent dat er op dit moment slechts één 2023-stoeltje 'vrij' is: het Red Bull-stoeltje van Sergio Perez.
De Mexicaan kreeg na zijn eerste jaar bij Red Bull een contractverlenging van 'slechts' één jaar, waardoor de Oostenrijkse renstal in 2023 kan kiezen voor een nieuwe teamgenoot. Dat het stoeltje gewild is, is een understatement. Er staat namelijk een hele rij aan (jonge) talenten klaar voor de voorlopig laatste vrije plaats bij de topteams.
Red Bull moet een lastige keuze maken
Na een wisselvallig eerste seizoen lijkt Perez echter zijn vorm te hebben gevonden bij Red Bull. Het is nog maar de vraag of hij lang voor het team blijft rijden, want in feite staat hij het juniorenprogramma van de renstal in de weg. Het energiedrankjesmerk heeft naast Red Bull namelijk ook zusterteam AlphaTauri. Vanuit hier kunnen coureurs doorstromen naar het topteam.
Dit ging de afgelopen jaren niet goed. Verstappen beleefde korte avonturen met Pierre Gasly en Alexander Albon als teamgenoot, maar uiteindelijk werd er eind 2020 met Perez gekozen voor een meer ervaren coureur van buiten de Red Bull-opleiding. Hierdoor zit de doorstroom 'vast' en is er weinig kans op promotie. Red Bull moet voor komend seizoen al gaan kiezen of ze Perez houden of voor hun eigen programma kiezen.
Het topteam heeft in ieder geval meer dan genoeg keuze. Naast Perez doet ook Gasly het de afgelopen seizoenen goed, waardoor hij in beeld blijft voor het zitje. Dit werd bevestigd door Helmut Marko, die niet wil dat ze de AlphaTauri-coureur verliezen. Daarnaast heeft Red Bull als een van de sterkste teams op de grid van 2022 een sterke positie om de volgende coureur te kiezen.
Terwijl Mercedes en Ferrari de komende periode nog rust en zekerheid hebben als we kijken naar hun line-up, moet Red Bull belangrijke beslissingen gaan nemen. Wie gaat er komend seizoen naast Verstappen rijden? Ergens dit jaar moet de knoop worden doorgehakt.
Benieuwd naar de contractduur van de Formule 1-coureurs? Hieronder vind je een overzicht. Een * betekent dat de coureurs een optie tot verlenging in hun contract hebben. Albon en Schumacher zijn eigenlijk 'eigendom' van Red Bull en Ferrari, maar zijn ondergebracht bij Williams en Haas.
De huidige contractduur van de Formule 1-coureurs
Coureur | Team | Contract tot eind... |
---|---|---|
Hamilton | Mercedes | 2023 |
Russell | Mercedes | 2023 |
Verstappen | Red Bull | 2028 |
Perez | Red Bull | 2022 |
Leclerc | Ferrari | 2024 |
Sainz | Ferrari | 2024 |
Norris | McLaren | 2025* |
Ricciardo | McLaren | 2023* |
Ocon | Alpine | 2024 |
Alonso | Alpine | 2022 |
Gasly | AlphaTauri | 2023 |
Tsunoda | AlphaTauri | 2022* |
Vettel | Aston Martin | 2022 |
Stroll | Aston Martin | ? |
Bottas | Alfa Romeo | 2024 |
Zhou | Alfa Romeo | 2022 |
Albon | Williams | 2022 (Red Bull) |
Latifi | Williams | 2022 |
Schumacher | Haas F1 | 2022 (Ferrari) |
Magnussen | Haas F1 | 2022 |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!