Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen in titelstrijd

Ook de komende maanden zal Red Bull haar bolide verder blijven ontwikkelen in een poging aan de haal te gaan met de wereldtitel. Dat verzekert Adrian Newey, het technische brein achter de RB16B.

Red Bull kwam dit jaar als een speer uit de startblokken vergeleken met de vorige seizoenen. Vanaf de eerste race wist Max Verstappen zich te meten met Lewis Hamilton en op een gegeven moment leken de updates van Red Bull er zelfs voor te zorgen dat de Nederlander de leiding in het kampioenschap in handen kreeg. Tegelijkertijd zorgde de titelstrijd ook voor hoofdbrekens, want volgend jaar moet er een geheel nieuwe auto aan de start van het seizoen staan. In combinatie met het budgetplafond betekende dat dat men bij Red Bull knopen moest gaan doorhakken over de ontwikkeling van de wagen. Want wanneer leg je de focus volledig op 2022? Voorlopig nog niet, zo blijkt uit de woorden van Adrian Newey, de hoofdontwerper van Red Bull. Hij benadrukt dat de renstal in de jacht op de titel de voet niet van het gaspedaal zal halen. Dat betekent dat Red Bull gestaag door blijft ontwikkelen en ook na de zomerstop met nieuwe updates zal komen, zo vertelt Chief Technical Officier Newey in de podcast Talking Bull . "We moeten de auto blijven ontwikkelen, want we hebben een kans op het veroveren van de wereldtitel." Toch kan niet de volle 100% van alle aandacht op de 2021-bolide liggen. Er moet met een schuin oog toch echt naar 2022 worden gekeken. "Het is een soort balanceer-act, want we kunnen de uitdagingen die ons in 2022 te wachten staan niet negeren." Newey benadrukt echter dat het een zware opgave wordt gedurende de tweede seizoenshelft om te blijven presteren op het hoogste niveau. Het programma is erg druk en de triple headers volgen elkaar in een hoog tempo op. Voor de updates verandert dat echter niet heel veel. "De tweede seizoenshelft is enorm zwaar voor het raceteam qua reizen en de hoeveelheid tijd die ze van huis zijn. Voor de mensen in de fabriek is het ook een zware klus omdat de auto's veel worden gebruikt. Dat zag je de laatste twee races al, die eisen hun tol in de fabriek, omdat ze daar veel crashschade moeten repareren." "Qua ontwikkeling van de wagen verandert de hoeveelheid races echter niet heel veel", vervolgt hij. "De grootste regelwijzigingen in decennia staan voor onze neus, dus dat is in elke zin van het woord een enorme verandering. Het enige dat niet verandert is de motor, de rest zal verschillend zijn ten opzichte van dit jaar", zo sluit hij zijn verhaal af. De grote vraag is of concurrent Mercedes ook nog zoveel tijd en geld gaat stoppen in de 2021-bolide. Volgens Toto Wolff heb je namelijk een toverstokje nodig als je wil blijven investeren in 2021 zonder daar in 2022 grote hinder van te ondervinden.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'