Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-junioren in je team: "Na elke race verslag uitbrengen bij Marko"

Red Bull is constant op zoek naar de volgende coureur van het kaliber-Max Verstappen en heeft daarvoor het Red Bull-juniorprogramma in het leven geroepen. Coureurs kunnen ondersteund worden in hun weg richting de Formule 1, maar daarvoor moeten zij wel altijd presteren. Dat merkt ook Frits van Amersfoort, teambaas van Van Amersfoort Racing. Bij zijn team rijden ook twee junioren van Red Bull in de Formule 4.

Het team van Frits van Amersfoort heeft uiteindelijk niets te zeggen over wat er met de rijders gebeurt. De weg naar de Formule 1 kan hard en lang zijn en coureurs die door Red Bull worden ondersteund, staan onder druk om goed te presteren. Toch is de steun van een groot merk zeer welkom als de coureurs hogerop willen komen in de autosport, zo ziet ook de teambaas van Van Amersfoort Racing. "We hebben nu twee Red Bull-junioren in ons team zitten. We hebben een goede relatie met Helmut Marko", vertelt Van Amersfoort aan RacingNews365 . De Nederlander heeft inmiddels een aardig kijkje in de keuken van het Oostenrijkse opleidingsteam gekregen. "Ik weet wel een beetje hoe hij denkt en op een gegeven moment word je als coureur voor de leeuwen gegooid en moet je maar zien hoe je eruit komt." Red Bull houdt de vinger stevig aan de pols als het gaat om hoe het de jongelinen vergaat. "Na elke race die de jongens gereden hebben, moeten wij verslag doen. En het gaat goed. Jonny Edgar wint en leidt het Duitse Formule 4-kampioenschap en Jak Crawford begint nu ook te winnen. Het zijn beide goede coureurs en we blijven keihard voor hen vechten." Net zoals VAR geen invloed kan uitoefenen op de gang van zaken bij Red Bull, heeft men ook geen invloed op bijvoorbeeld de formats van de kampioenschappen. Waar men in de Formule 4 naar hartenlust kan rijden, zoveel als men wil, is dit in de Formule 3 tegenwoordig niet meer het geval. Coureurs kunnen daar in die klasse minder kilometers maken en het is ook geen kwestie meer van zo hard mogelijk rijden, omdat ze zich bezig moeten houden met het sparen van banden.

Volgens Van Amersfoort gaat dit ten koste van potentieel talent. "Ik vind dat de FIA haar verantwoordelijkheid moet nemen om jonge rijders meer ervaring te bieden. De internationale Formule 3 beantwoordt op dit moment niet aan de behoefte van jonge rijders om vanaf de Formule 4 verder te komen in de autosport." Coureurs die nog wel veel konden rijden in de Formule 3 hebben hiermee een groot voordeel op de rest. "Er is sprake van scheefgroei. Kijk naar Verstappen, Leclerc en anderen die nu in de Formule 1 rondrijden. Zij hebben in de oude Formule 3 gereden. Daar kon je ook heel veel rijden, trainen en leren. Dat heeft toen heel goed uitgepakt." Ook een ander Red Bull-talent en voormalig coureur van VAR, Dennis Hauger, heeft hieronder te lijden. De Noor won vorig jaar achttien races in de Formule 4, maar werd dit seizoen in de Formule 3 slechts zeventiende. "Die kan verschrikkelijk hard rijden, maar met een auto uit de internationale Formule 3 kan dat niet (omdat coureurs daar veel bezig zijn met banden sparen, red). En dan heeft hij toch wel een probleem." Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi