Elk halfjaar wordt een nieuwe balans opgemaakt wat betreft het aantal windtunnelruns en computersimulaties die F1-teams op aerodynamisch vlak kunnen uitvoeren. Dit wordt gedaan aan de hand van de einduitslag van het kampioenschap of juist de tussenstand halverwege het kampioenschap.
Voor de eerste helft van 2026 is dan ook de einduitslag van het constructeurskampioenschap van 2026 bepalend. Er wordt gebruikt gemaakt van een glijdende schaal waarbij de beste teams het minste gebruik mogen maken van de windtunnel en computersimulaties en de laagst geklasseerde team juist het meeste mag doen.
De norm die is vastgesteld is 320 windtunnelruns en 2000 computersimulaties voor de nummer 7 in het kampioenschap, in dit geval Aston Martin. Daar wordt dus naar boven en naar onder toe van afgeweken met stappen van 5%. Cadillac als nieuwkomen wordt op gelijke hoogte gesteld met de de nummer 10, Alpine in dit geval.
Red Bull stond op 1 juli nog vierde, maar eindigde als derde in het constructeurskampioenschap. Zodoende levert de renstal van Max Verstappen licht in richting het nieuwe tijdperk. Winnaar McLaren mag de minste tijd in de windtunnel besteden.
| # | Team | % | Windtunnelruns | CFD-simulaties |
|---|---|---|---|---|
| 1. | McLaren | 70 | 224 | 1.400 |
| 2. | Mercedes | 75 | 240 | 1.500 |
| 3. | Red Bull | 80 | 256 | 1.600 |
| 4. | Ferrari | 85 | 272 | 1.700 |
| 5. | Williams | 90 | 288 | 1.800 |
| 6. | Racing Bulls | 95 | 304 | 1.900 |
| 7. | Aston Martin | 100 | 320 | 2.000 |
| 8. | Haas | 105 | 336 | 2.100 |
| 9. | Audi | 110 | 352 | 2.200 |
| 10. | Alpine | 115 | 368 | 2.300 |
| - | Cadillac | 115 | 368 | 2.300 |
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!