Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Canada 2023

Red Bull overtuigt niet in tweede training, Mercedes met een kanttekening het snelst

Het was Mercedes dat het snelst was op de vrijdag in Canada, maar daar moet wel een kanttekening bij gezet worden. Red Bull presteerde nog niet overtuigend.

Het was nog even spannend. Kon VT2 wel fatsoenlijk worden afgewerkt, zonder problemen met de camera's zoals in VT1 het geval was? Ja, was het antwoord, want alle problemen werden tussen de twee trainingen opgelost, door met man en macht naar een oplossing te zoeken.

Wat was het probleem, voor degenen die het gemist hebben? In VT1 ontving de wedstrijdleiding na 4 minuten niet goed de beelden van de camera's op en rond het circuit, waardoor ze de training niet in veilige banen konden leiden. En dus besloten ze de sessie stil te leggen. Een snelle oplossing werd niet gevonden, waardoor er uiteindelijk maar 4 minuten zijn afgewerkt.

Als goedmakertje werd VT2 met een half uur verlengd, dus zo konden de coureurs alsnog 90 minuten lang de baan op. Het was dan ook meteen druk op het Circuit Gilles Villeneuve aan het begin van de tweede oefensessie, want alle twintig F1-coureurs wilden de verloren tijd natuurlijk maal al te graag (deels) goed maken.

			© XPBimages
	© XPBimages

In de eerste fase van de verlengde training zagen we een combinatie van zachte en medium banden op de baan. Dat er niet vaak wordt gereden op het semi-stratencircuit op het Île Notre-Dame, het kunstmatige eiland dat in 1965 werd gecreëerd om het 100-jarig bestaan van het Noord-Amerikaanse land te vieren, was te merken. Het stof vloog in het rond en de coureurs werden geleidelijk sneller.

De Red Bull- en Ferrari-coureurs probeerden het op de zachte band en voerden de tijdenlijsten na een kleine twintig minuten aan. Terwijl Verstappen naar binnen reed, gingen de Ferrari-mannen nog even door, waardoor ze langzaam maar zeker afstand namen van de Nederlander, aangezien de baan beter en beter werd.

Net toen de Red Bull-coureur het weer probeerde, over de streep reed en 0,074 seconde langzamer bleek dan Charles Leclerc, plofte zomaar de Ferrari-motor achterin de Haas-bolide van Nico Hulkenberg: een rode vlag met nog een uur te gaan.

1.13

Een kleine tien minuten duurde het oponthoud, maar daarna gingen de coureurs gewoon weer verder waar ze waren gebleven. Daar waar de training begon met een 1.16,8 voor Verstappen, zo was het Sainz die zo'n veertig minuten later de eerste rondetijd onder de 1.14 noteerde: 1.13,844. Leclerc lukte dat niet, maar hij reed wel net wat sneller dan Verstappen, die ook zijn tijd weer een klein beetje had aangescherpt.

Sergio Perez had het ondertussen lastig. Hij wist geen goede ronde aan elkaar te knopen en viel langzaam terug tot in de achterhoede. Pas bij zijn laatste poging wist hij eindelijk een goede ronde neer te zetten, maar sneller dan de Ferrari-coureurs of Verstappen was hij niet. Alonso wel.

Esteban Ocon kreeg te maken met technische problemen en zorgde voor een rode vlag door zijn auto te parkeren, waarna er opnieuw wat oponthoud was. Ruim 40 minuten stonden er nog op de klok toen de baan voor de zoveelste keer werd vrij gegeven. Ondertussen waren er in de verte donkere wolken te zien. Ging regen het laatste half uur in de war schoppen?

Uitslag Tweede vrije training - Canada

# Coureur Team Tijd Band
Resultaten worden geladen...

Mercedes!

Na de onderbreking verlegden de meeste teams de focus op de langere runs. Op Mercedes na! Want zij waren de sessie juist begonnen met die langere runs, waardoor ze zich in het slot focusten op de snelle runs. De twee coureurs pakten meteen de snelste tijden, maar daar moet bij gezegd worden dat de baan steeds sneller werd.

Met nog ruim twintig minuten op de klok werd de lucht meer en meer donker. Het begon hard te waaien, de pollen vlogen plots in het rond. De omstandigheden werden slechter en slechter, maar de regen liet nog (even) op zich wachten.

Nog even ging iedereen naar buiten op de intermediates, al regende het nog niet, om zo even de set banden te 'scrubben'. Met nog vijf minuten te gaan kwam het dan eindelijk met bakken uit de hemel, dook iedereen naar binnen en zo ging de sessie als een nachtkaars uit.

Uiteindelijk was het dus Mercedes dat de snelste partij was, met de kanttekening dat zij hun snelste ronden het laatste van iedereen reden, waardoor de baan op dat moment het snelste was. Hetzelfde geldt voor Fernando Alonso op P4.

Verstappen kwam niet verder dan P6, maar reed die ronde wel ruim twintig minuten eerder dan de heren van Mercedes. Wel reed hij ongeveer tegelijkertijd met de Ferrari-coureurs die snelste ronde, dus Sainz en Leclerc zijn zeker geduchte tegenstanders.

Unibet heeft een super stunt! Win 30x jouw inzet bij een zege van jouw favoriete coureur in Hongarije. Wordt het Max, Lando, Lewis of toch George of Oscar?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Canada 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Live Tweede vrije training Formule 1 GP Hongarije 2024