Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull regelde een psycholoog voor 'problemenkind' Tsunoda

Yuki Tsunoda heeft soms wat moeite om zich in te houden. De jonge Japanner weet zich niet altijd in te houden, zeker als hij in zijn F1-bolide zit. Red Bull heeft een psycholoog geregeld om daar met hem aan te werken.

Zeker vorig seizoen stond Yuki Tsunoda erom bekend om fel van leer te kunnen trekken op de radio als hij in zijn Formule 1-bolide zat. Zijn tirades zijn ook iedereen bij Red Bull niet ontgaan. Helmut Marko onthult dat het team heeft ingegrepen. Niet alleen verhuisde de jonge Japanner vorig jaar toen het wat minder ging van Groot-Brittannië naar Italië, zodat hij dichter bij de AlphaTauri-fabriek was, maar ook regelde het Red Bull-team een psycholoog voor de coureur. "Godzijdank is onze Max kalm", lacht Marko bij Servus TV . "Ons problemenkind wat betreft het radioverkeer is Tsunoda. Alhoewel, niet alleen wat dat betreft, maar hij ontploft op de radio, je zou het niet geloven! We hebben speciaal daarvoor een soort psycholoog geregeld, om met hem daaraan te werken. Hij bleef namelijk maar schelden, ook in de bochten. Dat remde natuurlijk zijn prestaties af", zo redeneert de Oostenrijker. Dat lijkt overigens te helpen, want dit jaar is Tsunoda beter bezig dan in 2021. Afgelopen weekend maakte hij zichzelf echter niet populair door de Britse GP van zichzelf én teamgenoot Pierre Gasly te verpesten na een knullige inhaalpoging.

Marko oppert nieuwe radioregels

Tegelijkertijd vindt Marko dat het misschien tijd wordt om het radioverkeer iets meer aan banden te helpen in de Formule 1. Momenteel is er in principe constant contact mogelijk tussen coureur, engineer en andere leden van de pitmuur, maar als het aan de Red Bull-adviseur ligt, dan komt daar verandering in. "Momenteel is het soms net alsof een coureur rijles volgt. Je zou het radioverkeer kunnen beperken, zodat het maar een kant op gaat." "Kijk bijvoorbeeld naar Hamilton. Hij heeft zijn vinger altijd op de radioknop. Hem worden dan dingen verteld als 'je verliest vijf meter bij het remmen in bocht tien, in bocht drie gaat die coureur iets langzamer de bocht in, maar komt deze er wel beter uit'. Een coureur krijgt al deze informatie en dat maakt het makkelijker", aldus de Oostenrijker.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel