Voorafgaand aan de GP van Qatar was het al duidelijk dat er minimaal twee pitstops moesten worden gemaakt. Pirelli had namelijk besloten dat elk setje banden maar 25 rondjes mocht worden gebruikt op het Lusail International Circuit. En dus was ronde zeven met rood omcirkeld bij de teams, want vanaf dat moment kon je met twee maximale stints van 25 ronden de race uitrijden.
En precies in ronde zeven werd er een safety car naar buiten gestuurd, omdat Nico Hülkenberg stilstond op de baan. Dat bood de teams de optimale kans om de strategie te laten werken. Max Verstappen dook vanaf P3 als eerste man naar binnen, waarna de rest van het veld volgde. Alleen McLaren bleef buiten.
Dat bleek later een strategische fout van het team uit Woking. Oscar Piastri en Lando Norris reden de hele race achter de feiten aan, en eindigden respectievelijk op P2 en P4. De hoge heren van McLaren gaven al toe dat er een fout werd gemaakt, maar daar kopen de coureurs natuurlijk niets voor.
Na de race wordt Red Bull-strateeg Hannah Schmitz gevraagd naar de situatie bij McLaren. Want is het mogelijk dat de renstal geen beslissing heeft genomen uit angst om de ene coureur een voordeel te geven ten opzichte van de andere? "Misschien. Ik denk dat ze zich in een zeer moeilijke situatie bevinden, waarin ze de coureurs natuurlijk eerlijk willen behandelen", vertelt Schmitz bij Viaplay.
"Ik denk dat wij daar voordeel uit kunnen halen. Ik denk dus dat dat moeilijk voor hen zal zijn, maar ze hebben ook een behoorlijke snelheid in vergelijking met de rest van het veld. Misschien hoopten ze dat ze de pitstop-achterstand konden inhalen, en misschien waren ze ook bezorgd over die maximale stints van 25 ronden. Maar ik ben geen McLaren, dus ik weet het niet."
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!