Toegegeven, het is niet de meest prestigieuze titel in de wereld van de Formule 1. Het is meer een prijs ter onderstreping van het feit dat de koningsklasse van de autosport een teamsport is. Red Bull was op enig moment het dominante team in de pitsstraat, waardoor het in dat klassement een riante voorsprong opbouwde, maar die voorsprong is tanende. Nadat Red Bull met meerdere pitstops van onder de twee seconden het wereldrecord in zowel Groot-Brittannië als Duitsland (in de regen nota bene) verbrak, was het Williams dat het commando overnam. In alle races daarna klokte Williams de snelste pitstops, Rusland uitgezonderd, waardoor het team uit Grove nu op het punt staat de leiding in dat klassement over te nemen. Red Bull heeft 386 punten, Williams nu 384. Red Bull komt niet meer in de buurt van pitstops van onder de twee seconden. Vóór de zomerstop stond Red Bull bovendien maar twee keer toe dat Mercedes en Ferrari per Grand Prix gemiddeld genomen snellere pitstops afleverden door negatieve uitschieters. Na de zomerstop wordt het team ook op waarde geklopt als er niet iets fout gaat (zie grafiek hieronder). De keren dat een pitstop die misschien een halve seconde langzamer is dan normaal daadwerkelijk tot positieverlies leiden, zijn op één hand te tellen, maar toch. In een wereld als de Formule 1 kan elke tiende het verschil maken, tienden die Red Bull in de pitsstraat momenteel prijsgeeft.
Meest gelezen