Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Renault F1

Renault-nieuws komt intern keihard aan: "Een dolksteek in de rug, puur verraad"

Het is inmiddels een publiek geheim dat Alpine eind 2026 afscheid gaat nemen van de Renault-motoren. Dat nieuws is hard binnen gekomen op de fabriek in Viry-Châtillon, waar men woedend heeft gereageerd op het nieuws.

XPB 923885 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is een enorme puinhoop bij Alpine. Het Franse team begon het seizoen als een van de langzaamste auto's en scoorde tot op heden slechts 11 schamele puntjes. Ter vergelijking, vorig jaar had Alpine na veertien races 73 punten.

Een beschamend aantal voor een fabrieksteam. Althans, de naam fabrieksteam wordt binnenkort ook ingewisseld, want tussen neus en lippen door liet teambaas Bruno Famin in België doorschemeren dat men binnenkort een nieuwe motor zal presenteren. Het lijkt vrij zeker dat dat een Mercedes-motor gaat zijn en dus de 'eigen' Renault-motor naar het oud vuil wordt verwezen. Iets wat de 350 medewerkers op de fabriek in Viry-Châtillon, waar de motoren gebouwd worden, absoluut niet hadden zien aankomen.

"Wij zagen dit niet aankomen," zo vertelt Karine Dubreucq, vakbondsafgevaardigde van de fabriek in Frankrijk, tegenover L'Equipe. "Dit is een dolksteek in de rug, puur verraad. We hebben hier motoren ontwikkeld die twaalf keer F1-kampioen konden worden, en nu zou dat niet meer kunnen? Ze hebben niet eens de testbank afgewacht." Overigens komt de aanstaande breuk niet helemaal als een verrassing, want in de fabriek waren er al wat voortekenen te zien. Zo verdween de Franse driekleur van de werkkleding en werkt men al ruim tweeënhalf jaar zonder technisch directeur.

Even sterk als Mercedes

In de fabriek is men er echter van overtuigd dat de motor in ontwikkeling de verwachte prestaties zal kunnen leveren. "We denken dat hij gelijkwaardig zal zijn aan die van Mercedes," verzekert één van de motorbouwer. "In het ergste geval zou er vijftien pk verschil zijn. We hebben alles opnieuw ontworpen in de turbo."

Toch gaat men in Viry-Châtillon niet bij de pakken neer zitten. Op de fabriek zal men zo lang als nodig doorwerken, ondanks de woede en angst voor ontslagrondes. Al is er volgens Dubreucq al wel wat te merken van de naderende breuk: "Er zijn al ziekmeldingen, dit gaat schade aanrichten."

Toch lijken niet alle medewerkers er zo in te staan. Een bron binnen de fabriek geeft bij de Franse krant aan dat een staking niet uitgesloten is: "Mogelijk zouden we de auto's niet kunnen laten starten. Als we hier stoppen, zal er nooit meer een Renault-motor in de F1 zijn."

Ook interessant:

Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt

Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.

Bekijk je de nieuwe podcast op Youtube, dan kan hier!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië