Renault/Alpine overweegt zich terug te trekken als motorleverancier in de Formule 1, heeft RacingNews365 begrepen van diverse bronnen. Om er zeker van te zijn dat het F1-team in 2026 wel gewoon in actie kan komen, heeft men gesprekken gevoerd met andere motorleveranciers. De verwachting is dat een van de overige leveranciers tot een overeenkomst kan komen met het huidige F1-team, mocht Renault/Alpine definitief besluiten om het motorproject van 2026 stil te zetten. Dan gaan de reglementen flink op de schop.
De Franse autofabrikant zou niet verder willen gaan met de ontwikkeling van de 2026-motor omdat de kosten te hoog oplopen. Als het project in de komende maanden beëindigd wordt, kan het merk veel kosten besparen. Het laat zien hoe duur de bouw van de nieuwe motor is. Waarschijnlijk heeft de stap geen gevolgen voor het personeel op de desbetreffende afdeling, vooral omdat ze ingezet kunnen worden voor andere motorprojecten binnen het grote Renault-concern. Daarnaast probeert men intern nog altijd een oplossing te vinden, zodat de F1-motorenafdeling wel in leven kan houden. Alpine geeft geen commentaar op vragen van RacingNews365.
Teleurstelling voor de Formule 1
Voor de Formule 1 zou het een grote teleurstelling zijn als Renault/Alpine geen motoren meer zou leveren vanaf 2026. Met de toetreding van Audi en Red Bull Powertrains/Ford kwam het aantal leveranciers namelijk uit op zes. Dat aantal wordt nu dus hoogstwaarschijnlijk teruggebracht naar vijf. Nog steeds een mooi aantal, maar het betekent ook dat de helft van de teams niet met een eigen motor zal rijden.
Alleen als General Motors in 2028 toetreedt tot de Formule 1, is het percentage van 50% verleden tijd. Voor de Formule 1 zou dat belangrijk zijn, aangezien de klasse dan laat zien dat je als motorleverancier juist hier actief wil zijn.
Voorlopig zijn er geen twijfels over de toekomst van Alpine in de Formule 1. Mocht het merk besluiten om het motorproject stop te zetten, staan er kandidaten klaar om vanaf 2026 een motor te leveren. Belangrijke kandidaten lijken in dat geval Honda en Audi te zijn, mede omdat zij vanaf 2026 maar aan één team motoren leveren. Wel begint Audi aan een gloednieuw project en is het niet zeker dat zij gelijk een klantenteam aan zich willen binden.
Ook Ferrari, Mercedes en Red Bull Powertrains zijn in theorie opties. De kans op een deal met RB-Powertrains lijkt echter niet groot te zijn, want zij zouden zich met Ford ook eerst op zichzelf willen richten. Ferrari verliest met Sauber een klantenteam en vormt daardoor ook een ideale kandidaat voor Alpine, aangezien de Italianen in het verleden hebben aangegeven graag met drie teams samen te willen werken.
Motorleveranciers mogen namelijk aan maximaal drie teams een motor verkopen, liet de FIA aan RacingNews365 weten. Alleen Mercedes zit aan dat maximum en moest dispensatie krijgen om Alpine van een motor te voorzien. Voor nu is het vooral de vraag onder welke naam het team verder zal gaan. Blijft het Alpine heten terwijl ze met een motor van een andere autofabrikant racen? Het lijkt misschien niet de meest logische combinatie, maar een desbetreffend scenario is zeker niet uitgesloten.
De afgelopen maanden gingen er ook al geruchten rond dat Alpine wellicht overgenomen zou worden. Mocht het team daadwerkelijk verkocht worden, is het niet uitgesloten dat het team onder een andere naam verder zal gaan in de koningsklasse van de autosport. Voor nu liggen echter alle opties nog op tafel en hoopt Alpine nog altijd dat ze intern tot een oplossing kunnen komen. Dit kan het merk bijvoorbeeld doen door de F1-motorafdeling deels te verkopen aan een koper of partner. In de komende weken zullen de Fransen dan ook een cruciale beslissing moeten nemen over de toekomst.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!