In de nieuwe regelwijzingen voor de Formule 1, die ingaan vanaf het seizoen 2026, is bepaald dat de kracht van de F1-motor voor de helft van de batterij gaat komen en voor de andere helft uit de verbrandingsmotor. Red Bull-teambaas Christian Horner is bang dat deze aanpassing gaat leiden tot 'technische Frankenstein-bolides', liet hij eerder weten. Hij claimt dat coureurs op de rechte stukken bijvoorbeeld terug moeten schakelen. Als het aan hem ligt worden de reglementen nog aangepast. Alpine-teambaas Otmar Szafnauer is het niet eens met de kritiek van Horner en zegt tegen onder meer RacingNews365 dat zijn motorleverancier Renault tevreden is met de nieuwe afspraken. "Ik heb gesproken met de motor-jongens en we willen het houden zoals het nu is."
Toekomst voorspellen
Szafnauer ziet dan ook niet gebeuren dat de nieuwe reglementen worden aangepast. "Ik volg het zelf niet op de voet, ik was niet betrokken bij de onderhandelingen en de redenen waarom, maar ik heb de jongens die vragen gesteld. We zijn blij dat het blijft zoals het is. Dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat het veranderd wordt." De Roemeens-Amerikaanse teambaas is het ook niet eens met Horner die rept over 'Frankenstein-auto's'. "Zover zijn we nog niet. Dat hebben we nog niet bepaald. Ik hoop niet dat het een Frankenstein-pakket wordt." "Ik weet nog dat ik bij alle vergaderingen was om te bepalen wat de reglementen nu zijn, en iedereen, inclusief ikzelf, zei dat het racen verschrikkelijk zou worden, dat alle auto's er hetzelfde uit zouden gaan zien, dat het geen F1 meer zou worden en zo. Maar dat is echt niet gebeurd. Het is dus moeilijk om de toekomst te voorspellen, zeker als het chassisreglement nog niet is vastgesteld. Dus hopelijk komen we er wel."
Meest gelezen