Daniel Ricciardo werd in Mexico uitgeroepen tot Driver of the Day nadat hij als zevende, en dus als best-of-the-rest, over de finishlijn kwam. De goedlachse Australiër startte de race vanaf de elfde positie en vocht zich, misschien iets te letterlijk, naar voren. In zijn strijd om punten tikte hij namelijk Yuki Tsunoda van de baan vanwege de opgelopen schade zijn auto in zijn AlphaTauri-pitbox moest parkeren. De wedstrijdleiding besloot Ricciardo een tijdstraf te geven van 10 seconden, waardoor zijn P7 positie nog lang onzeker was. Gelukkig voor de McLaren-coureur wist hij 12,2 seconden voor Esteban Ocon, die als achtste over de finish kwam, te finishen, waardoor Ricciardo de zes punten mee naar huis kon nemen. "Om tijdens de race in de aanval te gaan en om het gevoel te hebben dat ik met deze auto in de aanval kon, was gewoon heel fijn", vertelt Ricciardo tegenover de media, waaronder RacingNews365. "De laatste twee rondes was ik redelijk nerveus, want George (Russell, red.) kwam steeds dichterbij, waardoor ik blauwe vlaggen zou krijgen. Ik wist dat ik daarmee een paar seconden zou verliezen en daardoor zou ik op papier achter Ocon finishen." George Russell, die dus op het punt stond om Ricciardo op een ronde te zetten, ging in de slotfase van de race echter naar binnen voor een vers setje zachte banden om zo de snelste ronde neer te kunnen zetten, Ricciardo is de Brit daar erg dankbaar voor. "Ik was flink aan het pushen om dat extra gat van twee seconden te behouden, maar toen ging George de pitstraat in. Hij dacht daar waarschijnlijk niet aan (dat hij Ricciardo daarmee hielp, red.), maar ik ga wel een biertje voor hem kopen", vertelt Ricciardo met een brede glimlach.
Strategie speelde grote rol
Dat Ricciardo in die best-of-the-rest-positie terechtkwam, was mede te danken aan de juiste strategie. In tegenstelling tot de coureurs uit het middenveld die bij de start nog voor hem reden, ging de Australiër een stuk later naar binnen voor zijn eerste pitstop. Daar waar de meeste van zijn concurrenten overstapten naar de harde band, kon Ricciardo zijn laatste stint op de zachte banden rijden, omdat hij lang buiten was gebleven op de medium banden. "Toen ik zag dat Lando (Norris) en de andere jongens de pitstraat in gingen had ik niet echt de neiging om hun voorbeeld te volgen, omdat het me dan naar hun race zou verplaatsen, terwijl ik alleen maar achter hen reed. Dus Tom (Stallard, Ricciardo's race-engineer, red.) bleef vragen hoelang ik nog door kon op die banden", legt Ricciardo uit. "Ik zei: 'Al lijkt het er door mijn tempo niet op dat ik de snelste op het circuit ben, heb ik wel het gevoel dat we een pitstop uit kunnen stellen.' Vettel reed toen nog steeds op de zachte band en dat ging goed, dus dat gaf me wat vertrouwen dat die band goed zou werken. Het was zeker een goede strategie", sluit Ricciardo tevreden af.
Meest gelezen