Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ricciardo: "Daar maakte ik me bij Red Bull zorgen over"

Ricciardo is bezig aan zijn derde team in vier jaar tijd. De Australiër maakte de overstap van Red Bull naar Renault, om na twee seizoenen te kiezen voor een McLaren-avontuur. Hij vertelt over zijn struggles en waarom hij twee keer koos voor een nieuwe uitdaging.

Na zes races bij McLaren is het duidelijk dat Daniel Ricciardo nog niet helemaal in zijn vel zit in zijn nieuwe bolide. Teamgenoot Lando Norris doet het aanzienlijk beter, maar in gesprek met F1 laat de Australiër duidelijk merken dat hij zich niet zomaar uit het veld laat slaan. "Ik heb al eens eerder in dit schuitje gezeten. In F1 of niet. Je hebt altijd hoogte- en dieptepunten. Minimaal eens per jaar ben ik helemaal klaar met de Formule 1. Dat is altijd al zo geweest en dat zal zo blijven. Het mooie is dat ik op maandagochtend na een tegenvallend weekend altijd weer wakker kan worden vol goede moed. Op zondagavond ben ik verdrietig, maar op maandagochtend sta ik met nieuwe motivatie op. Die slechte dagen zorgen voor perspectief." Hij had snel door dat het tijd zou kosten om zich aan te passen aan zijn nieuwe speeltje, de MCL35M. "Toen ik er voor de eerste keer in reed, zei ik tegen mezelf: 'oke dit is weer een andere wagen'. Maar ik liet me daardoor niet uit het veld slaan. Ik zei gewoon tegen mezelf 'ik zal het uit moeten vogelen, hoe meer ronden ik rijd, hoe beter het zal worden'." Het moge duidelijk zijn dat het gebrek aan testmeters Ricciardo momenteel opbreekt. Hij reed voorafgaand aan het seizoen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Carlos Sainz en Sergio Perez geen enkele meter in oud McLaren-materiaal en pas tijdens de shakedown maakte hij kennis met zijn nieuwe wagen. De ingekorte testweken en vrije trainingen helpen bovendien ook niet mee. "Het team kaartte dat aan tijdens het GP-weekend in Monaco. We realiseerden dat het terugbrengen van de test- en trainingstijd ervoor zorgen dat we eigenlijk nu al zes races ver zijn, maar de vorige jaren met deze aantal afgelegde kilometers pas in weekend twee of drie hadden gezeten. Ik dacht dat ze me alleen maar beter wilden laten voelen, maar het is wel een feit." "Natuurlijk wil je nu goede resultaten boeken, maar al met al probeer ik me niet druk te maken. We doen dit jaar ook niet mee om de titel, dus we hebben niet veel te verliezen. Misschien word ik vijfde, misschien achtste. Ik heb liever alles op orde voor volgend jaar. Als dat een seizoen is waarin we om de titel strijden, dan wil ik in topvorm zijn", aldus Ricciardo. Dat hij van een uitdaging houdt, blijkt uit zijn keuze om eind 2018 Red Bull te verlaten voor Renault. Hij ziet McLaren als wederom een nieuwe uitdaging in dat rijtje en legt uit waarom hij Red Bull verliet. "Ik ging weg bij Red Bull omdat ik bang was om zelfingenomen te worden. Ik was daar zo comfortabel en bekend met het team, dat ik me zorgen maakte dat er dingen misten." "Als je naar een nieuw team gaat moet je weer uit je comfortzone treden en dat vergt harder werk en meer energie. Toch voelt het alsof ik de komende jaren vast zal zitten aan McLaren. Dat moet zich uit gaan betalen. Of dat over zes of twaalf maanden is, ik zal er uiteindelijk een completere coureur door zijn", aldus de Australiër.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'