De situatie bij Mercedes is bekend. George Russell en Kimi Antonelli azen nog op een contractverlenging voor 2026, al is dat een kwestie van tijd. Max Verstappen werd een tijdje in verband gebracht met een overstap naar de Zilverpijlen, maar uiteindelijk kwam dat er niet van. Het gevolg was dat Toto Wolff bevestigde dat Russell en Antonelli aanblijven, zonder dat de handtekeningen zijn gezet.
En dat blijft toch een saillant detail. Russell liet Mercedes namelijk bewust wachten in de zomerstop, waarschijnlijk om zo zijn onderhandelingspositie te versterken. Wolff liet immers doorschemeren dat er in principe geen contracten van langer dan twee jaar worden uitgedeeld. Nico Rosberg, de wereldkampioen van 2016, weet hoe het is om met Wolff te onderhandelen en ziet dat Russell hem een koekje van eigen deeg geeft.
"Het is verschrikkelijk om met Toto te onderhandelen, want hij verdwijnt gewoon van de aardbodem zodra je probeert betere voorwaarden te krijgen", vertelt Rosberg in de Sky F1-podcast. "Hij laat je niet eens met hem praten. Het is echt een ramp. Ik heb daar veel onder geleden, maar nu draait George de rollen eigenlijk om bij Toto. Hij geeft Toto een koekje van eigen deeg, want George schijnt niet tevreden te zijn met een paar voorwaarden in het contract."
Sponsoren
Rosberg wijst op Lando Norris. "Zijn voorwaarden zijn logisch, want George is een Mercedes-junior. Hij zal dus zeker niet op het salarisniveau van Norris zitten, daar is hij mijlenver van verwijderd. En George vindt dat hij gelijk is aan Lando. George kan ook absoluut op het niveau van Lando rijden en races en kampioenschappen winnen, mits hij de juiste auto heeft. Natuurlijk vindt hij het dan niet eerlijk dat hij zo ver onder het salaris van Lando zit."
En Rosberg ziet nog een factor. "Daarnaast zijn er nog dingen zoals sponsordagen. Tegenwoordig hebben de teams zoveel sponsoren die zoveel vragen en zoveel betalen, en de enige manier waarop een team iets kan doen is natuurlijk door beperkte logo’s op de auto te zetten. Daarom willen de sponsoren tijd met coureurs. Ze willen dat hun klanten Russell kunnen ontmoeten, en dus worden de coureurs enorm vaak ingezet."
Volgens Rosberg is dat echt vervelend. "Ik mag eigenlijk niet zeggen dat het pijnlijk is, want iedereen die dit ziet denkt dan: houd je kop, je verdient zoveel geld en hoeft alleen maar naar een sponsorevent te gaan, handen te schudden en foto’s te maken. Toch is het echt zwaar, dus George probeert het aantal dagen te verminderen. Dat aantal kan oplopen tot wel zestig dagen per jaar, en sommige van die zestig dagen zijn halve dagen, waardoor het er in de praktijk wel tachtig kunnen zijn."
Rosberg sluit af met een knipoog naar Max Verstappen. "Dat is echt veel, terwijl we eigenlijk allemaal naar de Nordschleife willen om GT3-races te rijden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!