George Russell kreeg tijdens de GP van Oostenrijk een straf nadat hij concurrent Sergio Perez aantikte in bocht 4. De Red Bull-coureur maakte hierdoor een uitstap naar de grindbak en viel later uit. Russell was het oneens met de straf en is ook nog niet tevreden over het handelen van de FIA dit Formule 1-seizoen. Met een kritische blik naar de FIA wil hij overigens niet zeggen dat ze structureel foutief bezig zijn. "Het is heel erg lastig voor de FIA, maar ook voor de coureurs", zegt hij tegen onder meer RacingNews365. "Er zijn veel keuzes of manoeuvres op het randje, dit seizoen. Weet je, we willen niet dat er overal straffen worden uitgedeeld." De Mercedes-coureur wil dat de FIA consequent blijft handelen. "We moeten kijken naar de oorzaak van alle problemen, wat betreft de track limits of hoe het circuit er uitziet, anders gaan we de problemen nooit oplossen." Als voorbeeld geeft hij bocht 4 van de Red Bull Ring, waar hij Perez eraf tikte. "Daar heb je het probleem (met track limits, red.) nooit. Als je dat vergelijkt met bocht 1 hier, of Silverstone vorige week, dan heb je het juist altijd."
Russell pleit voor verandering bij de wedstrijdleiding
Na de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 werd er voor het huidige seizoen het een en ander veranderd bij de FIA. Wedstrijdleider Michael Masi werd vervangen door twee nieuwe wedstrijdleiders, Niels Wittich en Eduardo Freitas, die elkaar afwisselen gedurende het seizoen. Russell is het hier niet mee eens en heeft een duidelijke opdracht voor de FIA. "Ik vind dat we het moeten houden bij één wedstrijdleider." "We hebben dan meer consistentie bij de stewards. Als we nu op het volgende evenement aankomen, dan is de wedstrijdleider van het voorgaande evenement er niet. Dan is er geen verantwoordelijkheid, geen uitleg en worden er geen knopen doorgehakt. Als we dan vragen stellen, dan is het lastig om een normaal antwoord te krijgen, want de schuld wordt afgeschoven op iemand anders, die niet aanwezig was." Russell legt uit dat de FIA beter moet kijken naar het uitdelen van waarschuwingen en straffen. Consequent handelen betekent volgens hem niet dat losstaande situaties verkeerd worden vergeleken met eerdere situatie. "Het is racen en er veranderen elke week dingen. In bijvoorbeeld Monaco heb je deze problemen niet", zegt hij, doelend op de track limits. "Op andere circuits, ondertussen, kom je weer nieuwe problemen tegen. Iedereen is nog aan het leren, ook hoe de nieuwe wedstrijdleiding handelt. Zij leren ondertussen wat wij als coureurs willen. Er is natuurlijk een verandering in de dynamiek ten opzichte van vorig jaar, mede door de nieuwe auto's. Het is geen afgunst naar ze. Het is geen makkelijk werk, maar we willen gewoon consistentie."
Meest gelezen