George Russell kwam in Bakoe tot de vijfde plaats tijdens de kwalificatie, maar moest wel veel tijd toegeven op de top vier. Na afloop klaagt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 over het feit dat de Formule 1-bolides zo dicht op de grond moeten zitten om de maximale performance eruit te kunnen halen. In Bakoe zien we daardoor veel gestuiter op het ellenlange rechte stuk (bottoming), tot frustratie van de Mercedes-coureur. "De auto voelde goed en het was verrassend om te zien dat we alsnog 1,3 seconde van de pace af zaten. Het bottoming was echt extreem. We hebben de porpoising problemen onder controle, maar de auto zit nu heel laag op de grond om de maximale aerodynamische voordelen eruit te krijgen. Dat is namelijk cruciaal." "We worden daardoor helemaal door elkaar gerammeld, waardoor ik bijna niet kan zien waar ik moet remmen aan het einde van het rechte stuk, omdat we zo door elkaar worden geschud. We zijn niet de enigen. Ferrari zit in hetzelfde schuitje, maar frustrerend genoeg weten ze het wel werkend te krijgen." Check hieronder Hamilton die last heeft van het gestuiter
Crash een kwestie van tijd
Russell roept dan ook op tot actie, want volgens hem zit er een grote crash aan te komen. "Het is slechts een kwestie van tijd totdat we een grote crash zullen zien. Veel van ons coureurs kunnen de auto nauwelijks in een rechte lijn houden. De hobbels bij de laatste twee bochten, waar we met 300 kilometer per uur doorheen gaan, daar raken we in de bocht gewoon de grond." "Dat hoeft niet zo te zijn met de technologie die we vandaag de dag hebben. Het lijkt dan ook onnodig om een Formule 1-bolide slechts enkele millimeters boven de grond te hebben als we meer dan 300 kilometer per uur rijden. Het is een 'recept voor een ramp'. Ik weet niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar ik denk niet dat we dit drie jaar of langer vol kunnen houden."
Veiligheid in het geding
Als Russell geconfronteerd wordt met het feit dat de snelle teams, Ferrari en Red Bull, waarschijnlijk geen heil zien in het aanpassen van de regels, zegt de Brit dat het niets te maken heeft met de prestaties van zijn team. Het draait om de veiligheid. "Het is gewoon iets dat de veiligheid beperkt. De top drie teams zitten in dezelfde positie, Ferrari wat meer dan Red Bull en het heeft niet te maken met performance, maar met veiligheid. Zoals ik al zei, ik kan bijna de remzone niet zien omdat ik zoveel heen en weer stuiter." "Het is geen comfortabele positie, dus als groep moeten we hier opnieuw over na gaan denken. Het voelt gevaarlijk, het is onnodig. Zoals ik al zei, het is slechts een kwestie van tijd totdat we een crash zien..."
Meest gelezen