De Formule 1 maakt nog altijd gebruik van verschillende stewards tijdens verschillende Grands Prix. En dat begint op steeds meer weerstand te stuiten, omdat de stewards allemaal hun eigen interpretatie hebben als het gaat over incidenten tijdens een race. De inconsistentie die daaruit ontstaat, zorgt zo nu en dan voor ontevredenheid bij zowel de fans als coureurs.
En dus moet er volgens George Russell iets gebeuren, zeker gezien de grootte van de sport, zo laat hij weten in gesprek met onder andere RacingNews365: "Iemand moet zijn portemonnee gaan trekken om consistentie bij de stewards te realiseren. Uiteindelijk is het gewoon werk, 24 weekenden per jaar. De Formule 1 is een miljardenindustrie. We zouden niemand met zoveel macht op een vrijwilligerspositie hebben, dus iemand zal deze mensen gewoon moeten gaan betalen."
Daarnaast pleit Russell ook voor vaste stewards: "Ik spreek voor niemand anders, maar ik denk dat de meerderheid van de coureurs dit wil. Als je eenmaal drie vaste stewards hebt, dan leer je vanzelf hoe zij race-incidenten gaan inschatten, en dan weet je dat er een bepaalde consistentie is wanneer er een volgend incident gebeurt. Op dit moment heb je enorm veel verschillende stewards. Ik weet niet eens precies hoeveel."
Russell wil andere functie voor richtlijnen
De coureurs en de FIA komen daarnaast in Qatar samen om tijdens een bijeenkomst te praten over de richtlijnen rondom het racen. De huidige richtlijnen liggen inmiddels onder vuur, vooral wanneer het gaat over inhalen en verdedigen. Russell verwacht een vruchtbaar gesprek: "Ik denk dat het voor de stewards waardevol is om het eens vanuit ons oogpunt te horen en te zien."
Hij haalt daarbij het incident tussen Oscar Piastri en Kimi Antonelli in Brazilië aan: "Het gaat dan om de ingewikkeldheden van een raceauto, waarbij de baan soms aan de binnenkant afloopt. De auto blokkeert, maar dat betekent niet dat hij (Piastri, red.) de controle verliest. Het betekent dat, door de hoge rolstijfheid van de auto, het linkervoorwiel altijd van de grond kan komen als de baan afloopt, iets wat niet in de richtlijnen staat beschreven."
Russell wil hiermee zeggen dat de richtlijnen op dit moment te zwart-wit zijn. Hij hoopt dan ook dat er anders wordt gekeken naar de functie van de richtlijnen, in plaats van dat er alleen maar een aantal aanpassingen worden gemaakt.
"Ik vrees dat we anders in dezelfde situatie terechtkomen, waarbij we de richtlijnen aanpassen, en dat er volgend jaar weer een nieuw incident zal zijn waar de richtlijnen eigenlijk geen rekening mee houden. Dan krijgen we weer een beslissing gebaseerd op de richtlijnen en niet op racetechnische kennis."
Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel











Praat mee!