Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
George Russell

Russell verwerpt kritiek voormalige coureurs na extreme GP Qatar

De Grand Prix van Qatar was voor de meerderheid van de huidige Formule 1-coureurs de zwaarste race van het jaar. George Russell legt uit waarom de kritiek op de coureurs onterecht was.

Russell Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Qatar was een uitputtingsslag. Alpine-coureur Esteban Ocon kotste in zijn helm tijdens de race, Lance Stroll raakte tijdens het rijden buiten bewustzijn en Logan Sargeant moest de auto vanwege uitdroging in de pitbox zetten.

De GP in Lusail is fysiek al veeleisend vanwege de karakteristieken van het circuit. De coureurs tikken een hoge gemiddelde snelheid aan. Dat gegeven, in combinatie met de afwezigheid van de wind en een maximale stint van 18 rondes (vanwege bandenproblematiek mochten coureurs niet langer met een set banden doen), resulteerde in het feit dat sommige coureurs moeite hadden om met de hitte op het circuit om te gaan.

De FIA heeft stappen ondernomen om in de toekomst een luchtschacht te introduceren in de bolides, om zo lucht naar de coureurs te leiden tijdens de race.

"Wij rijden 30 seconden per ronde sneller dan dat zij gingen"

George Russell heeft de extreme weersomstandigheden tijdens de Grand Prix van Qatar gedetailleerd omschreven, en verwerpt daarbij de meningen van sommige voormalige coureurs. Hij werd vierde in de race, en legt uit hoe de temperatuur in de cockpit opliep tot wel 60 graden Celsius: "lk train substantieel voor de hitte, met drie lagen kleding in de aanloop naar de hete races, en ik zit in enorm veel sauna's om me aan te passen aan de hitte", legt de Brit uit aan de media, waaronder RacingNews365.

Hij heeft dan ook een boodschap voor de voormalige coureurs die kritiek leverden op het uithoudingsvermogen van de coureurs in het huidige Formule 1-veld. "De jongens die hier commentaar op geven: we rijden 30 seconden per ronde sneller dan dat zij gingen, we trekken 5G in elk individueel aspect, en we moeten natuurlijk gladiatoren zijn. Maar als het op hitte aankomt, is er maar zoveel dat het lichaam aankan."

"Het is alsof je fleece draagt"

De Mercedes-coureur benadrukt bovendien dat er in andere sporten een pauze wordt ingelast, zodat de atleten kunnen hydrateren: "Tijdens het WK in Qatar hebben ze vanwege de hitte twee keer een waterpauze van drie minuten ingelast. Zij hebben een rustpauze van 15 minuten, en wij rijden 90 minuten lang op een supersnel en high downforce circuit, met een vochtigheidsgehalte die door het dak ging."

"En iedereen kan zeggen wat hij wil, maar de raceauto's in de jaren 80 en 90 hadden niet al die elektronische kastjes rondom de cockpit, die de cockpit opwarmden. Zij hadden geen stuurbekrachtigingssysteem dat 50 of 60 graden hitte uitstraalde. Wij hebben hydraulische leidingen die door de hele cockpit lopen en die temperatuur loopt op tot 120 graden Celsius. De cockpit naderde de 60 graden Celsius gedurende de race en wij hebben dikker, vuurbestendiger ondergoed aan dat dat zij ooit hebben gedragen."

Zelf had Russell er niet al te veel last van, mede in combinatie met een goede voorbereiding. "Mijn herstel was vrij eenvoudig, want voor iedereen die wel eens in de sauna is geweest, heb je op een gegeven moment het gevoel dat je eruit moet omdat je gaat verbranden. Maar als je daarna vijf tot tien minuten afkoelt, voel je je goed. Maar ik ken coureurs met een zonnesteek die de week erna ook ziek waren."

Bovendien dragen de coureurs ook dikkere kleding dat de coureurs in de jaren 80 en 90 deden. "Sinds de crash van (Romain, red.) Grosjean zijn de brandwerende onderbroeken aanzienlijk dikker." Grosjean wist in 2020 tijdens de Grand Prix van Bahrein na een zware crash uit zijn brandende auto te ontsnappen, en liep daarbij alleen milde brandwonden aan handen en benen op. "Het is alsof je een fleece draagt, dus mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar de dingen zijn nu anders, net zoals de dingen 40 jaar geleden anders waren."

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hezemans: "Newey wil met Hamilton Verstappen verslaan"