Porpoising is met de nieuwe reglementen in de Formule 1 een nadeel voor meerdere teams. Geen enkel team heeft er echter zo veel last van als Mercedes. Het topteam heeft nog steeds geen oplossing gevonden voor het stuiteren van de W13 op hoge snelheid, waardoor de voorheen dominante renstal na de eerste vier races van het seizoen al een achterstand heeft opgelopen op Ferrari en Red Bull. George Russell hoopt dat er snel een oplossing komt en vraagt hiervoor naar een mogelijke oplossing die nog niet is toegestaan volgens de regels in de F1, namelijk actieve ophanging. Dit kan de problemen bij Mercedes oplossen en volgens Russell ook het spektakel in de koningsklasse verhogen. "Ik heb het al eerder over actieve ophanging gehad. Dat was een oplossing in de jaren tachtig, dus misschien nu ook", laat de Brit weten bij Sky Sports . "Als we puur naar de rijderservaring en het racen kijken, dan kan het de auto's veel sneller maken. Je kan dan de perfecte rijhoogte voor elke bocht vinden." "Het is best logische technologie tegenwoordig. Het is ook iets wat je al op straatauto's ziet, vooral bij de 4x4 bolides die de rijhoogte aanpassen. Het lijkt er op dat het een simpele oplossing is. Het is iets wat zou bijdragen aan het nog sneller maken van deze auto's. Ik maak de regels niet, ik ben geen ontwerper. Misschien zitten er nog wel wat andere beperkingen aan en is het niet zo simpel, maar ik vind wel dat het interessant is."
Mercedes begrijpt weinig van het porpoising probleem
De W13 heeft, net als de andere bolides van de grid, al genoeg kilometers gemaakt. Toch begrijpen ze het probleem met het stuiteren nog steeds niet. De bolide van Ferrari stuitert ook op hoge snelheid, maar dit weerhoudt de coureurs van de Italiaanse renstal niet om razendsnelle rondetijden te klokken. "Wij begrijpen het niet. Ik denk dat niemand het echt begrijpt", aldus Russell. "McLaren is het enige team dat het niet heeft, en zij snappen niet waarom. Het rare hieraan is dat er zó veel briljante engineers van over de hele wereld in de Formule 1 werken, en iedereen alsnog verrast is dat negen van de tien teams dit probleem hebben."
Meest gelezen