Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz put hoop uit gevecht met Verstappen: 'Eindelijk was ik de snelste op het circuit'

Het zelfvertrouwen is weer helemaal terug bij Carlos Sainz na het spannende gevecht met Max Verstappen om de overwinning in Canada. De Ferrari-coureur vond zichzelf de snelste coureur van het veld op zondag, al won hij de race net niet van de Nederlander.

Carlos Sainz en Max Verstappen vochten in Canada ronden lang voor de overwinning. De Ferrari-coureur wist keer op keer binnen DRS te komen van Verstappen, maar tot een inhaalactie kwam het uiteindelijk niet. Toch legt Sainz uit dat hij de snelste man was op zondag, ondanks het mislopen van de overwinning. Ook is zijn vertrouwen weer terug van weggeweest. Het gevecht was niet makkelijk voor de voormalig teamgenoot van Verstappen. "Het was een erg intens gevecht met Max", zo trapt hij af voor de microfoon van onder meer RacingNews365. "Ik wist dat ik een positieve delta op hem had tijdens de hele race en ik had zo'n vijf à zes rondes voordeel met de banden, maar om hem in te halen had ik meer nodig dan een paar tienden van een seconde." Sainz legt uit alles te hebben gegeven in het gevecht met de Red Bull. "Ik riskeerde alles en ging over de kerbs, zo dicht mogelijk langs de muur en een paar momenten in de vuile lucht. Een paar keer was ik dichtbij maar niet echt dichtbij genoeg om het te proberen aan de binnenkant. Ik kan je wel verzekeren dat ik aan het pushen was."

Ferrari met de verkeerde bandenkeuze?

Tijdens een late safety car-periode maakte Sainz een pitstop voor vers rubber. Ferrari koos voor de harde band, terwijl er ook nog een optie was om voor een zachtere compound te gaan. "Ik dacht er ook aan", aldus Sainz. "De safety car bleef uiteindelijk langer buiten dan we hadden verwacht. Er waren nog zo'n zestien ronden over, wat het juiste aantal was geweest voor misschien zelfs de softs." "Daarmee had ik Max kunnen proberen in te halen tijdens de opwarmfase van de harde band (die banden had Verstappen, red.), maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten. Op dat moment, met nog zo'n twintig ronden op de teller, was de harde band zeker weten de beste keuze. Vooral gezien het feit dat het verser rubber was dan Max had." Zonder safety car was het volgens Sainz een vergelijkbaar gevecht geworden, al was Verstappen dan degene die moest jagen. "Ik denk dat het ook een goed gevecht was geweest. Ik was er klaar voor om het vol te houden tot aan de finish en had een goede snelheid. Ik denk dat we het gehaald hadden tot aan de zwart wit geblokte vlag."

Zelfvertrouwen voor 'snelste man' Sainz

Hoewel er genoeg ruimte is om in te halen op het Circuit Gilles Villeneuve, is het volgens Sainz wat lastiger dan het lijkt. "Zonder DRS is het in ieder geval onmogelijk, daar ben je afhankelijk van. Vooral op dit circuit waar je niet veel verschillende lijnen kan rijden. Overal zijn het chicanes waar je nergens echt goed je voorvleugel neer kan zetten om onderstuur en het oververhitten van de banden te voorkomen." Toch vond de Ferrari-rijder zijn vertrouwen terug in Montreal. "Ik heb alles gegeven op zondag. In vergelijking met Red Bull waren wij sneller, ik denk zelfs de hele race. Voor de eerste keer dit seizoen kan ik zeggen dat ik de snelste man op het circuit was, wat mij veel zelfvertrouwen en goede hoop geeft voor de komende races. Twee tienden (sneller zijn, red.) was gewoon niet genoeg om Red Bull voorbij te gaan. Daar heb je vijf of zes tienden voor nodig, als je een kans wil tegen Max."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'