Met Valtteri Bottas op pole, voor Lewis Hamilton, Nico Hukkenberg en Max Verstappen ging de tweede Britse Grand Prix van start. Verstappen had een prima start en pakte direct de derde plaats, maar vooraan waren de beide Mercedessen aan het knokken met elkaar voor de leiding in de race. Hamilton keek twee keer, maar Bottas hield het gat goed dicht.
Zoals verwacht namen de twee Mercedessen snel afstand van Verstappen, die op zijn beurt eenvoudig wegreed van Hulkenberg. Bandenmanagement bleek echter cruciaal en daarin was Verstappen de meester op Silverstone. Bottas kreeg na vijf ronden al te horen dat de bandenslijtage linksvoor al 'critical' was en Verstappen liep in op de Mercedessen. De Nederlander reed als enige topper op de harde band, de rest op de medium band. Teamgenoot Alex Albon wisselde al na zeven rondjes naar de harde band, maar viel wel terug tot de laatste plaats.
Verstappen voerde de druk vol op bij de Mercedessen waarop Bottas bij het ingaan van ronde 14 de pits indook en wisselde naar de harde band, een ronde later gevolgd door Hamilton waardoor Verstappen de leiding in handen kreeg. Na 20 ronden verdedigde de Red Bull-coureur een voorsprong van 12 seconden op Bottas.
Daar waar het de verwachting was dat de Mercedessen in zouden lopen op hun nieuwere harde banden, die 15 ronden verser waren, wist Verstappen juist afstand te nemen. Ronde na ronde wist Verstappen uit te lopen en Mercedes zat met de handen in het haar. Hoe kon Verstappen op veel oudere banden zo uitlopen op Mercedes, dat de banden razendsnel oprookte?
Red Bull haalde Verstappen bij het ingaan van ronde 27 binnen en wisselde naar de medium band, wat betekende dat ook hij een tweestopper zou maken. Verstappen kwam direct achter Bottas terug op de baan en passeerde hem enkele bochten later. Het team gaf hem na enkele ronde het commando om 'vol gas' te gaan, maar opvallend genoeg wist Bottas hem goed bij te houden.
Red Bull toverde nog een konijn ut de hoge hoed en haalde Verstappen in ronde 33 naar binnen en wisselde naar een set van de harde band, maar Bottas volgde direct en wisselde eveneens naar de harde band. Het gevecht tussen Verstappen en Bottas werd er zo een tot de finish. Met nog 15 ronden te gaan bedroeg het onderlinge verschil slechts twee seconden.
Mercedes probeerde om met Hamilton zo lang mogelijk door te rijden, maar Verstappen wist dat de leider van de race nog een stop moest maken en focuste zich alleen op Bottas achter hem. Red Bull gaf de Nederlander met twaalf ronden te gaan het sein om het tempo op te voeren en met tien ronden te gaan haalde Mercedes Hamilton naar binnen voor een tweede stop.
Verstappen verdedigde met tien ronden te gaan een voorsprong van vier seconden ten opzichte van Bottas, die hij nog verder uit wist te bouwen. Hamilton viel door zijn stop zelfs terug naar de vierde positie, achter Leclerc, maar passeerde de Ferrari met speels gemak met nog zes ronden te gaan. Op zijn versere banden dichtte Hamilton het gat naar teamgenoot Bottas om hem met nog twee ronden te gaan te passeren voor de tweede plaats.
Door zijn zege klimt Verstappen naar de tweede positie in het WK, achter Hamilton, maar voor Bottas.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Groot-Brittannië 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!