Met name gedurende de laatste stint van de Grand Prix van Stiermarken was Max Verstappen in staat een ruime voorsprong op te bouwen. Hij was ontzettend constant, terwijl Mercedes met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas meer te kampen leek te hebben met de bandenslijtage. Mercedes onderzoekt of ze dat zelf in de hand hebben gewerkt door voor een radicale setup voor de W12 te gaan, zo legt Mercedes' topengineer Andrew Shovlin uit aan onder andere RacingNews365. "We experimenteerden op dit vrij opmerkelijke circuit waar Red Bull altijd goed gaat met een wacky (vrij vertaald: knotsgekke, red.) afstelling. De radicale benadering werkte misschien beter voor een enkele snelle ronde dan voor een race. De vraag is dan ook of we met die aanpak voor een hogere slijtage van de banden hebben gezorgd. Dat is iets waar we de komende twee dagen een antwoord op hopen te vinden." Gevraagd of hij iets prijs kan geven over wat men dan zo radicaal anders heeft gedaan als voorheen, houdt Shovlin zijn lippen voor het grootste deel op elkaar: "Ik wil liever niet te veel in details treden. Maar het komt er op neer dat het raamwerk waarin we opereerden veel breder was. We zijn verder gegaan dan ooit om het effect daarvan te begrijpen." "We hebben er voor het weekend, onder andere samen met Lewis Hamilton, veel werk in gestopt, onder andere in de simulator. Het zag er uit als een interessante insteek. Maar één van onze grote uitdagingen is het ons aanpassen aan de karakteristieken van ieder circuit. Daarbij moeten we dapper en risicovoller te werk gaan om dat ook echt goed te doen."
Meest gelezen