Red Bull heeft, net als alle andere teams, voor een afstelling met maximale downforce gekozen op het krappe stratencircuit in Monaco. De RB20 is uitgerust met een nieuwe achtervleugel, waarbij vooral een flap met een brede invalshoek en boog opvalt. Zo wordt een hoog niveau van downforce op de achteras gegarandeerd. Tractie is namelijk één van de belangrijkste elementen op dit circuit.
De voorkeur gaat normaal gesproken uit naar het precies insturen van de bochten en de acceleratie uit bochten, terwijl pure snelheid niet zoveel uitmaakt. De nieuwe achtervleugel van Red Bull heeft ook scherpe randen aan de zijdelingse uiteinden, met de functie om het oppervlak van de flap maximaal uit te breiden. Maximale belasting wordt zo gegarandeerd, ook al zorgt het wel voor een duidelijke toename van de luchtweerstand.
De luchtweerstand is in Monaco echter irrelevant, al zijn de aerodynamische configuraties de afgelopen jaren duidelijk minder extreem. Het hoofdprofiel wordt vaak niet meer gekenmerkt door een versterkte 'lepel', zoals vroeger wel het geval was. Desondanks is het wel zo dat de vloer in Monaco veel minder downforce produceert dan op andere circuits.
Bekijk de speciale achtervleugel op de tekening hieronder!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!