Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2023

Stoddart: "Falende Perez gedegradeerd tot Red Bull-testcoureur voor Verstappen"

RacingNews365's F1-columnist, voormalig F1-teambaas Paul Stoddart, velt zijn oordeel over de GP van Monaco. Hij zag Max Verstappen schitteren en Sergio Perez schutteren.

In zijn column na de race voor RacingNews365 beschrijft voormalig Formule 1-teambaas Paul Stoddart waarom Verstappen een derde wereldkampioenschap verdient, waarom Aston Martin en Fernando Alonso 'de supersterren' van het seizoen zijn.

Verstappen kan de titel niet meer verliezen

Die derde sector van Max Verstappen in de kwalificatie, wow. Ik dacht dat Fernando Alonso 'm te pakken had. Max Verstappen lag aan het einde van de tweede sector twee tienden achter en de derde sector is zo kort, dus dat hij dat in de laatste sector voor elkaar krijgt, toont aan waarom Max de kampioen is die hij is. Dat was een mega ronde. Hij verdiende echt die poleposition.

Godzijdank dat de regen op zondag kwam, want we zagen tot dat moment weer een optocht, met als enige hoogtepunt de tik die Carlos Sainz uitdeelde aan Esteban Ocon. Toen kwam er 25 ronden voor het einde van de race regen, om het geheel wat op te vrolijken en te zorgen voor een spannendere race.

Ik heb echt medelijden met Fernando, want dit was de race die hij had kunnen winnen. Als hij bij de eerste pitstop over was gestapt naar de intermediates, had het een spannende finish kunnen worden tussen hem en Max. Maar uiteindelijk won Verstappen de race met een pitstop voorsprong, dus hij kwam nooit echt in gevaar, behalve dan toen hij de muur raakte.

Ik denk dat het met deze voorsprong nu wel veilig is om te zeggen dat het Max zijn kampioenschap is om te verliezen, en dat Red Bull, ondanks het falen van Sergio Perez, het constructeurskampioenschap comfortabel zal winnen.

Perez heeft laten zien dat hij geen kanshebber is voor het kampioenschap. Dit is al de tweede keer dat we hem het zien verprutsen in de kwalificatie: eerst in Australië en nu in Monaco. Het was over het algemeen gewoon een heel erg slecht weekend voor hem en hij werd bijna gedegradeerd tot testcoureur voor Verstappen, zodat het team kon zien wat de banden aan het eind van de race deden. Het was geen goed weekend voor hem.

Ferrari had de pace niet. Ze lijken de one-lap pace wel te hebben, maar ze blijven fouten maken. Sainz gooide weer plaatsen weg, dus ik denk dat zij de grootste verliezers waren.

Aston Martin en Alonso's grote winstkans

Wie dit weekend de meeste indruk op me heeft gemaakt, is Aston Martin. Met hun team en hun middelen, al is het budget groeiende, ze zijn er nog niet helemaal. Ze werken onder vrij lastige omstandigheden, gezien het feit dat ze binnenkort naar een nieuwe fabriek gaan verhuizen, maar toch bouwen ze op Red Bull na toch de beste auto van het veld, voor Mercedes met al hun middelen, voor Ferrari, overduidelijk, en voor Alpine - dat eigenlijk een vrij goed weekend had."

Aston Martin zijn de supersterren van het jaar tot nu toe. We hadden het verwacht van Red Bull, maar niemand had het verwacht van Fernando. Beide coureurs (Verstappen en Alonso, red.) hadden een prima start, Fernando koos ervoor om de race op de harde band aan te vangen, wat waarschijnlijk de juiste keuze was - want het bleek dat die band het waarschijnlijk de hele race zonder problemen uit had kunnen zingen. Dat Max 52 ronden op de medium heeft gereden, was heel goed van hem, hij heeft goed op zijn banden gelet. Op dat momentje met de muur na, had hij de race de hele dag onder controle.

Als Aston Martin Fernando op intermediates had gezet toen hij binnenkwam, dan had er meer ingezeten - en dat is geen kritiek, want achteraf is het allemaal makkelijk praten. Op dat moment leken slicks de juiste keuze, maar een halve ronde later niet meer. De regen kwam, Fernando had er zo zijn twijfels bij en zei zachtjes 'weet je zeker dat het geen intermediates zijn?' en het team zei van niet. Het was duidelijk niet Fernando's keuze. Normaal gezien heeft Fernando wat meer inbreng, maar het was echt één van die momenten waarbij op dat moment zowel het team als Fernando niet zeker was. Om eerlijk te zijn, was ik nog een ronde buiten gebleven en dan hadden ze zeker geweten dat ze intermediates nodig hadden.

Maar hey-ho, het is wat het is. Ik denk dat Fernando tien seconden voorsprong had kunnen hebben op Verstappen na de pitstops, om vervolgens te strijden met Max in de laatste twintig ronden. Dan was het een geweldig spannende race geweest, in plaats van een optocht.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Monaco 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Papa Perez "Verstappen en Checo zijn twee tijgers!"