Als de Formule 1 Grand Prix van Mexico vanavond om 20:00 uur van start gaat, zal de strategie van de meesten op voorhand wel duidelijk zijn. Pirelli schrijft voor dat de snelste strategie een éénstopper is, waarbij wordt gewisseld van medium naar harde banden. Q2 van de kwalificatie liet zien dat vrijwel iedereen poogde op medium banden door te gaan naar Q3, om zo ook op die band te starten. Onder andere de Mercedessen en Red Bulls starten daadwerkelijk op die band, waarna het verdere verloop logisch valt in te vullen. In voorgaande jaren was de éénstopper sowieso ook de winnende strategie. Pirelli geeft aan deze strategie een breed pitstopwindow met zich meebrengt. Als Max Verstappen er bij de start niet in slaagt voorbij de Mercedessen te komen, is dat een belangrijk gegeven. Op de rechte stukken zal inhalen lastig worden, omdat de Mercedessen harder lopen en dus is men in dat geval waarschijnlijk aangewezen op een undercut.
Mercedes voordeel = Mercedes nadeel?
Echter, ga je te vroeg, dan loop je het risico dat je banden aan het einde van de rit toch op zijn, zoals twee weken geleden in de VS, maar wacht je te lang, dan riskeer je dat Mercedes eerder naar binnen duikt met een cruciaal bandenvoordeel in de eerstvolgende ronde(n). Maar de start is mogelijk nog belangrijker dan de strategie. Mercedes heeft het theoretische voordeel dat ze Max Verstappen twee man sterk op kunnen vangen, maar ze moeten ook uitkijken dat ze Verstappen samen juist geen dubbele slipstream geven. Dat kan de Red Bull-coureur in de run van ruim een kilometer naar de eerst bocht juist naar de leiding doen katapulteren. Mooi aan het strategische steekspel van vanavond is dat beide topteams met twee auto's vertegenwoordigd zijn vooraan op de startgrid. Red Bull en Mercedes worden niet gehinderd door gridstraffen, waardoor de rol van tweede rijder extra belangrijk is op het Autodromo Hermanos Rodriguez.
Meest gelezen