Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stake F1 Team

Stake F1 maakte er een potje van: "Kunnen ons dit niet veroorloven"

Voor het tweede weekend op rij kampte Stake F1 met een probleem tijdens een pitstop. Daar waar Valtteri Bottas ellenlang in de pits stond in Bahrein, was dat ook het geval bij Zhou Guanyu in Saoedi-Arabië. Maar volgens teambaas Alessandro Alunni Bravi is dat zeker niet de schuld van de pitcrew.

XPB 1261499 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tegenwoordig zien we niet zo heel vaak grote problemen bij pitstops, maar bij Stake F1 kunnen ze er nu over meepraten. Tijdens de eerste twee races van het seizoen ging het mis voor de equipe. Eerst met Valtteri Bottas tijdens de Grand Prix van Bahrein, toen de Fin meer dan 52 (!) seconden stilstond, omdat er een probleem was met de wielmoer. Een week later stond ook Zhou Guanyu veel langer in de pits dan hem lief was. Hij zocht vanaf P11 de pits op terwijl hij met een alternatieve strategie bezig was, maar zag ook gelijk een eventuele kans op punten aan zich voorbij gaan door de gefaalde pitstop.

Teambaas Alessandro Alunni Bravi reageert op de twee mislukte pitstops. "Het is heel belangrijk voor me om te zeggen dat het geen fout van onze monteurs of de crew was. Ze leveren geweldig werk af", zo zegt Alunni Bravi tegenover Autosport. "We weten dat we een probleem hebben, een issue dat zowel bij Bottas als Zhou hetzelfde was. We hebben het onderzocht en we werken eraan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. En we zijn onderdelen aan het herzien om te voorkomen dat we dit probleem opnieuw krijgen in de volgende races."

'Voor nu is het cruciaal'

De Italiaanse teambaas vervolgt: "We hebben nieuw materiaal en hebben een nieuw design van alle onderdelen. En er moeten natuurlijk dingen verbeterd worden. We zijn op alle gebieden aan het werken om een consistente, snelle pitstop te hebben, maar ook pitstops zonder problemen. Maar voor ons is het nu cruciaal, omdat we dit probleem in de laatste twee races hebben gehad."

"We kunnen het ons niet veroorloven om dit soort issues te hebben tijdens de races, want we hebben het potentieel in de auto zitten om te vechten voor de punten. En die kans hebben we in gevaar gebracht door zo'n probleem, zowel in Bahrein als Djedda", zo is Alunni Bravi duidelijk.

Ook Racing Director Xevi Pujolar ziet dat het beter moet hij Stake F1. "Het is duidelijk dat we nog steeds niet zijn waar we willen zijn. En voor Melbourne moeten we nog wat verdere veranderingen doorvoeren, want we zijn nog te kwetsbaar, zo zou ik het zeggen. Er is niks mis met de crew of met de monteurs, zij doen hun werk."

"Maar we hadden weer een probleem, dus moeten we het onderzoeken en we proberen voor de volgende race een oplossing te bedenken, zodat we wat robuuster zijn", zo sluit Pujolar af.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract