Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Uitgelicht: de nieuwe Formule 1-regels voor 2019 (deel I)

In 2019 gaan de Formule 1-regels flink op de schop. Veel van die reglementen werden in allerijl opgesteld om het inhalen te bevorderen, maar lang niet allemaal. Racingnews365 zet ze voor je op een rijtje.

Omdat de voorwielen vanwege het 'naakte' karakter van een Formule 1-auto de luchtstroom danig verstoren, is het in recente jaren een trend geworden om de die luchtroom om de auto heen te geleiden, in plaats van eroverheen. Dat heeft als enorm nadeel dat de lucht achter de auto flink verstoord is, waardoor het voor de achteropkomende wagen vrijwel onmogelijk is om dichtbij te komen.

Om deze trend tegen te gaan en het inhalen te bevorderen zijn er voor 2019 flinke (veelal aerodynamische) veranderingen doorgevoerd. Voorvleugels Zo worden de nieuwe voorvleugels wijder en zullen deze bestaan uit minder dwarselementen. Extra vleugeltjes (winglets) behoren tot het verleden, terwijl de wing endplates sterk vereenvoudigd worden. De voorvleugel, onder de dwarselementen nog maar voorzien van twee luchtgeleiders, wordt 25mm verder naar voren geplaatst, de hoogte ervan neemt met 20mm toe en de totale breedte ervan wordt opgeschroefd naar 2000mm. Achtervleugels Ook de achtervleugels krijgen een totale make-over. De nieuwe achtervleugels moeten de verstoorde lucht hoger de lucht in werpen om zo een groter luchtvacuüm achter de auto te creëren waarin de achteropkomende coureurs beter kunnen slipstreamen. Om dat te bewerkstelligen worden de achtervleugels 20mm hoger en 100mm wijder dan in 2018. Het maximaal aantal sleuven in de wing endplates is beperkt en omdat de opening van het DRS-systeem met 20mm toeneemt, moet dit systeem effectiever ingezet kunnen worden. Een extra noviteitje in 2019 zijn de LMP-achtige achterlichten op de wing endplates. Deze dienen ter ondersteuning van het al bestaande regenlicht en moet zorgen voor een toegenomen zichtbaarheid van de rijders in natte omstandigheden. Barge boards De barge boards, de opstaande luchtgeleiders die in vele gedaanten voor de sidepods worden geplaatst, worden kleiner (150mm) en bovendien verder naar voren geplaatst (100mm). Ook deze maatregel moet er voor zorgen dat er minder verstoorde lucht naar de zijkanten wordt begeleid. Morgen gaan we in deel II wat verder in op de minder zichtbare, maar daarom niet minder ingrijpende veranderingen.

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen