Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verbolgen Wolff slaat met de vuist op tafel en hekelt andere teambazen: "Ze manipuleren de boel!"

Toto Wolff is niet gediend van de kritiek die Mercedes ontving na afloop van de trainingen in Canada. De concurrenten van de Duitse renstal plaatsen vraagtekens bij de updates die erg snel kwamen na de FIA-maatregelen tegen porpoising. Wolff noemt het manipulatie.

Vlak voor het Grand Prix-weekend in Canada maakte de FIA bekend een aantal maatregelen door te voeren tegen porpoising. Mercedes was er razendsnel bij en direct bij de start van het weekend had het team haar bolides al aangepast naar de nieuwe versoepelingen van de FIA. De F1-teams vonden het wel érg snel en plaatsten vraagtekens bij de updates van de Duitse renstal. Een aantal teambazen lieten weten dat er mogelijk geprotesteerd zou worden, waarna Mercedes uit voorzorg de extra versteviging van de vloer weer van de bolides afhaalde. Na afloop van de kwalificatie is Toto Wolff furieus op de concurrenten. "Dit is een sport waar iedereen een competitief voordeel probeert te behalen, maar deze situatie gaat veel te ver", zegt hij tegen onder andere RacingNews365. "Alle coureurs, ten minste één in elk team, hebben gezegd dat ze pijn hadden na Bakoe en dat het lastig was om de auto op het circuit te houden of dat ze niet goed konden zien. En nu proberen de teambazen de boel te manipuleren en politieke spelletjes te spelen, terwijl de FIA probeert een snelle oplossing te vinden zodat de auto's beter worden. Dat is niet eerlijk."

Wolff: 'Het is een fundamenteel ontwerpprobleem'

Wolff vindt het verbazingwekkend dat de Formule 1-teams keihard tegen de oplossingen van de FIA zijn. "Ik denk dat we (verandering willen bij) alle auto's - ik praat niet alleen over de Mercedes - want iedere auto heeft er op een bepaalde manier last van gehad in Bakoe. Hier in Canada nog steeds." "De auto's zijn te stijf of de auto's stuiteren te veel, hoe je het ook wil noemen. Het is in feite een collectief probleem wat we hebben in de Formule 1. Het is een designfout, een fundamenteel ontwerpprobleem dat opgelost moet worden. Er zijn gevolgen op de lange termijn die we nog niet eens kunnen voorzien." Het is een veiligheidsprobleem voor elk team, zo benadrukt de Mercedes-teambaas. "En om dan te komen met kleine manipulaties op de achtergrond en dingen door te fluisteren... ook bij het briefen van een coureur, het is gewoon jammer", aldus Wolff.

Wolff wijst naar coureurs

Gevraagd of mensen snappen dat er wat argwaan is, aangezien Wolff de teambaas is van het team dat enorm worstelt met het gestuiter, wijst hij naar alle klagende coureurs. Volgens hem heeft het niets met Mercedes te maken, maar maken coureurs van bijna alle teams zich zorgen. "Natuurlijk zullen mensen zich afvragen of ik het echt meen als ik zeg dat ik het voor iedereen wil oplossen, maar als een Red Bull-coureur zegt dat je door deze problemen soms niet eens fatsoenlijk kan zien tijdens het remmen. Perez zei dat namelijk, maar ook als je hoort wat Sainz zegt, Ricciardo, Ocon, Magnussen en onze coureurs. Het is niet een probleem van één team!", benadrukt hij. Wolff dendert door met zijn betoog. "Het is een designprobleem van deze ground effect-bolides, dat getackeld moet worden voordat er problemen ontstaan. Het is niet zo simpel als het verhogen van de rijhoogte van de auto's, want dat lost de stijfheid niet op, want dat is een inherente aerodynamische karakteristiek van deze bolide", aldus de getergde Mercedes-teambaas.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal