"Gaat het alles oplossen? Nee. Heeft hij gefaald? Nee", zo trapt Dimmers het meningenbal af. "Het is sowieso niet één man die faalt. Als je kijkt waar Ferrari vandaan komt, met bijvoorbeeld die motorstraf die ze hebben moeten incasseren... 2020 en 2021 waren gewoon echt niks en nu in één keer sta je er. Ging het allemaal goed? Nee, zeker niet, maar ze zijn wel tweede geworden in het WK. Ze hebben wél races gewonnen. En natuurlijk hadden ze er meer uit kunnen halen...", aldus Dimmers voordat Coronel het overneemt met een pleidooi vóór Binotto. "Nu begrijp ik dat er misschien wat frustraties zijn over het niet winnen van de wereldtitel, maar kijk eens naar hoe hij het team heeft doen groeien in de afgelopen drie jaar. En natuurlijk zijn ze niet meer zo oppermatig als in de eerste paar races, maar dat kan je niet enkel Binotto aanrekenen. En als men vervolgens niet het committent aan wil gaan met Binotto, dan is het alleen maar netjes van hem om te zeggen 'dan stap ik op'."
Coronel vindt het sowieso raar dat dat vertrouwen onvoldoende aanwezig leek te zijn: "Binotto is iemand die binnen Ferrari is gegroeid van afwasser naar de rol van teambaas. Als zodanig kent hij iedereen in het team. Jongens, dit kan iemand anders niet beter, dat geloof ik gewoon niet." "Binotto liep al als engineer bij Ferrari rond in de tijd van Michael Schumacher", gaat Dimmers weer verder, om vervolgens op te merken dat er altijd wel iets is bij Ferrari. Hij wijst voor een vergelijking naar het team van Red Bull: "De laatste titel aldaar stamde uit 2013, voordat Verstappen hem pakte. Je hebt ook daar jaren van droogte gehad, met hier en daar een overwinning." "Wat hadden ze daar dan moeten doen? Had je dan moeten zeggen 'Adrian Newey kan er geen drol meer van, Horner weet niet meer hoe je moet winnen en Helmut Marko wordt te oud'? Als de vibe en het gevoel nog goed is, waarbij je vaak ook afhankelijk bent van andere mensen en andere dingen, waarom dan ingrijpen? Red Bull heeft vastgehouden aan dezelfde mensen en nu zie je dat zich dat terugbetaalt." "Ik vind dat ze bij Ferrari elke keer nogal snel door hun mensen heen gaan. Wie herinnert zich Maurizio Arrivabene nog? Die kreeg ook te horen 'geen wereldtitel gewonnen? Hup, d'r uit dan'. Het probleem van Ferrari is veel dieper geworteld dan enkel dat ene poppetje. Wat te denken van de rol van de coureurs, de strategen en de mensen die over de setup van de auto gaan? Overal kunnen en móéten ze nog terrein winnen. Maar volgend jaar krijgen we Red Bull vs. Mercedes en niet Red Bull vs. Ferrari, want bij Mercedes maken ze, ongeacht de teambaas, veel meer stappen."
Meest gelezen