Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen en Perez genekt door probleem met nieuw standaard FIA-onderdeel

De Grand Prix van Bahrein eindigde in mineur voor beide Red Bull-coureurs. Max Verstappen en Sergio Perez vielen uit door een probleem met de brandstofpomp. Bijzonder, want sinds dit seizoen gebruikt elk team hetzelfde systeem.

Bahrain Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Drama voor Red Bull afgelopen zondag, toen Max Verstappen en Sergio Perez aan het einde van de race hun kans op een podium in rook op zagen gaan. Hetzelfde probleem nekte het duo: de motor kreeg geen brandstof meer, omdat er naar verluidt iets mis was met de brandstofpomp.

In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Helmut Marko dat zijn team dit jaar nog niet eerder met dit probleem te maken kreeg. "Dit is pas de eerste keer dat we dit hebben meegemaakt met de brandstofpomp, maar we weten nog niet precies wat de exacte oorzaak is. Er zat in principe gewoon genoeg brandstof in de auto."

"Bij Max was het was het een probleem dat zich opbouwde en opeens was het compleet weg. Bij Perez was het wisselvallig, maar de laatste ronde viel de motor plots uit. Iedereen is gefrustreerd. We hebben nu een week de tijd om alle problemen te verhelpen."

Standaard onderdeel

Een saillant detail, is dat het brandstofsysteem, dat naar verluidt de problemen bij beide Red Bulls veroorzaakte, sinds dit seizoen een standaard onderdeel is. Dat houdt in dat het team het niet zelf hoeft te ontwikkelen, maar dat alle tien teams van hetzelfde systeem gebruik moet maken dat door de FIA is aangewezen.

In 2019 begon de FIA het proces om op zoek te gaan naar een standaard brandstofsysteem. Op die manier kan het veiligheidsorgaan veel beter in de gaten houden hoe de teams gebruik maken van hun brandstof. Tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat de teams geld kunnen besparen op het ontwerpen en (door)ontwikkelen van het systeem.

Kon Red Bull het probleem wel voorkomen?

Er gingen al voor de race geruchten in de F1-paddock dat er mogelijk problemen waren met het nieuwe standaard onderdeel. Voorafgaand aan de kwalificatie kwam er bovendien een bijzonder bericht vanuit de FIA naar de teams, dat alleen maar voor meer mysterie zorgt.

De teams kregen namelijk een uur de tijd na de kwalificatie om hun zogeheten primer pump te inspecteren. Dat is een onderdeel van het standaard brandstofsysteem. Onduidelijk is precies waarom de teams dat mochten doen na de kwalificatie.

De FIA noemde het een 'eenmalige uitzondering', want normaal gezien moeten de auto's na de kwalificatie in parc fermé en mogen deze niet aangeraakt worden. Het is dan ook uitzonderlijk dat men na de kwalificatie de brandstofsystemen al onder de loep liet nemen door de teams.

De vraag is of het een hardnekkig probleem is met het onderdeel, of dat het echt puur een probleem is dat alleen in combinatie met de Red Bull-bolide optreedt. Er zijn natuurlijk veel variabelen die ervoor kunnen zorgen dat er problemen optreden. Oververhitting, doordat Verstappen en Perez veel achter de Ferrari's aan reden. Een gebrek aan koeling, en nog veel meer.

Krijgt de zaak nog een staartje? We gaan het zien.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

30 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull