Drama voor Red Bull afgelopen zondag, toen Max Verstappen en Sergio Perez aan het einde van de race hun kans op een podium in rook op zagen gaan. Hetzelfde probleem nekte het duo: de motor kreeg geen brandstof meer, omdat er naar verluidt iets mis was met de brandstofpomp. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Helmut Marko dat zijn team dit jaar nog niet eerder met dit probleem te maken kreeg. "Dit is pas de eerste keer dat we dit hebben meegemaakt met de brandstofpomp, maar we weten nog niet precies wat de exacte oorzaak is. Er zat in principe gewoon genoeg brandstof in de auto." "Bij Max was het was het een probleem dat zich opbouwde en opeens was het compleet weg. Bij Perez was het wisselvallig, maar de laatste ronde viel de motor plots uit. Iedereen is gefrustreerd. We hebben nu een week de tijd om alle problemen te verhelpen."
Standaard onderdeel
Een saillant detail, is dat het brandstofsysteem, dat naar verluidt de problemen bij beide Red Bulls veroorzaakte, sinds dit seizoen een standaard onderdeel is. Dat houdt in dat het team het niet zelf hoeft te ontwikkelen, maar dat alle tien teams van hetzelfde systeem gebruik moet maken dat door de FIA is aangewezen. In 2019 begon de FIA het proces om op zoek te gaan naar een standaard brandstofsysteem. Op die manier kan het veiligheidsorgaan veel beter in de gaten houden hoe de teams gebruik maken van hun brandstof. Tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat de teams geld kunnen besparen op het ontwerpen en (door)ontwikkelen van het systeem.
Kon Red Bull het probleem wel voorkomen?
Er gingen al voor de race geruchten in de F1-paddock dat er mogelijk problemen waren met het nieuwe standaard onderdeel. Voorafgaand aan de kwalificatie kwam er bovendien een bijzonder bericht vanuit de FIA naar de teams, dat alleen maar voor meer mysterie zorgt. De teams kregen namelijk een uur de tijd na de kwalificatie om hun zogeheten primer pump te inspecteren. Dat is een onderdeel van het standaard brandstofsysteem. Onduidelijk is precies waarom de teams dat mochten doen na de kwalificatie. De FIA noemde het een 'eenmalige uitzondering', want normaal gezien moeten de auto's na de kwalificatie in parc fermé en mogen deze niet aangeraakt worden. Het is dan ook uitzonderlijk dat men na de kwalificatie de brandstofsystemen al onder de loep liet nemen door de teams. De vraag is of het een hardnekkig probleem is met het onderdeel, of dat het echt puur een probleem is dat alleen in combinatie met de Red Bull-bolide optreedt. Er zijn natuurlijk veel variabelen die ervoor kunnen zorgen dat er problemen optreden. Oververhitting, doordat Verstappen en Perez veel achter de Ferrari's aan reden. Een gebrek aan koeling, en nog veel meer. Krijgt de zaak nog een staartje? We gaan het zien.
Meest gelezen