Max Verstappen pakte de eerste poleposition van het jaar met een verschil van bijna vier tienden van een seconde. Red Bull vierde feest, maar slechts aan één kant van de pitbox. Sergio Perez gaf in zijn eerste kwalificatie voor Red Bull immers niet thuis. Hij ging er uit in Q2, waardoor er vandaag negen andere bolides tussen die van Verstappen en Perez staan. Dat is ook Valtteri Bottas niet ontgaan en Red Bull-teambaas Christian Horner evenmin. Beiden spreken over een strategisch voordeel voor Mercedes, want dat team heeft met Lewis Hamilton én Bottas immers twee ijzers in het vuur. In feite hoeft maar één van de twee Mercedes-coureurs op enig moment vóór Verstappen te komen rijden, om vervolgens het tempo van de Red Bull-coureur te drukken en de kansen te doen keren. Anders gezegd: Verstappen staat er alleen voor, alwéér. Valt dat Perez aan te rekenen? Hij rekende het in ieder geval zichzelf aan. Na één pover optreden mag je echter spreken van een incident, het is alleen ongelukkig dat het in het eerste weekend direct zover is. Als Verstappen echter direct bij de start de kop kan behouden en een marge kan opbouwen, hoeft er niets aan de hand te zijn. Kan Pierre Gasly op P5 met een wereldstart misschien de joker zijn en de rol overnemen die Red Bull Perez toegedicht had? Vragen staat vrij, maar als Christian Horner keer op keer meende wat hij vorig jaar zei over dat AlphaTauri meer op eigen benen komt te staan, is de Fransman Red Bull niets verschuldigd. Blijft elke vorm van rugsteun uit voor Verstappen uit, dan heeft hij enkel de eigen pitstopstrategie om mee te spelen. Het feit dat zowel hij als de beide Mercedessen starten op de medium banden, zorgt bij het doven van de lichten alvast voor een gelijk speelveld, maar daarna is het aantal opties voor het drietal redelijk beperkt. De snelste optie is volgens de Italianen een tweestopper (medium-medium-hard). Verstappen is de enige die die route kan volgen, aangezien de Mercedes-mannen geen nieuwe set medium banden meer tot hun beschikking hebben (zie overzicht hieronder). Zij hebben echter een setje harde banden meer over en zullen vermoedelijk dus twee stints op harde banden rijden. Als de nog wat nukkige Mercedes banden vreet, is dat geen overbodige luxe. Verstappen moet met de balans in de RB16B geen problemen hebben met een wat 'zachtere' strategie. Elke andere 'snelle' strategie gaat volgens Pirelli overigens uit van een start op zachte banden, opties die zich lenen voor de overigens jongens in de top tien. En Verstappen zelf? Die zegt de rugsteun van Perez ook niet nodig te hebben zolang de auto goed is: "In dat geval kan ik het makkelijk zelf."
Meest gelezen