Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen heeft simpele oplossing voor F1-coureurs die klagen over 'fysieke problemen'

Meerdere coureurs maken zich druk over de fysieke gevolgen van het rijden met porpoising, het stuiteren van de F1-auto's. Max Verstappen snapt de klaagzang niet.

Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Met de nieuwe generatie Formule 1-bolides zijn de teams en coureurs een probleem tegengekomen welke al decennia lang was verdwenen uit de koningsklasse: porpoising. Het stuiteren van de bolides is voor een aantal coureurs letterlijk en figuurlijk een hoofdpijndossier.

Carlos Sainz legde onlangs uit dat hij vreest voor zijn gezondheid. Vooral tijdens de Grand Prix van Monaco. "Dat wordt met deze auto's een grote uitdaging", zegt hij tegen onder andere RacingNews365. "We moeten als Formule 1-courers bekijken hoeveel tol we betalen voor onze rug en onze gezondheid, met deze auto's."

De Ferrari-coureur vraagt om een open discussie met alle betrokkenen. "De reglementen zijn geweldig en ze doen precies wat we willen voor het racen, maar moet het zo stijf voor onze nek en rug, zoals we met deze zwaardere auto's rijden? Voor mij is het meer een vraag over de filosofie. Misschien moeten de F1 en iedereen er opnieuw nadenken over hoeveel gezondheid een coureur inlevert in zijn carrière."

Verstappen: 'Het is geven en nemen'

Niet alle coureurs maken zich al te veel zorgen over het gestuiter van de F1-bolides. Max Verstappen legt uit dat het geen probleem hoeft te zijn. "Ik denk dat het heel simpel is. Je verhoogt gewoon de rijhoogte aan de andere kant. Dan heb je dat (probleem) niet, maar je levert wel performance in."

Als de vloer verder van het asfalt is verwijderd, dan treedt porpoising minder snel op. "Dus als je gewoon de rijhoogte aanpast, is het prima", aldus de Nederlander. "Het is geven en nemen. Ik bedoel maar, het is niet fijn. Als je de auto echter wat lager zet, dan zijn er betere rondetijden. Je kan dus rijden met een lagere rijhoogte, zelfs al is het niet comfortabel."

Ook interessant:

Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull

In de nieuwste Formule 1-podcast blikken Ruud Dimmers, Tom Coronel en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Spanje. Max Verstappen won, maar het ging niet vanzelf. Verder kijken ze naar de problemen van Ferrari, de comeback van Hamilton, vooruit naar de GP van Monaco en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!

23 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez