Verstappen slaat toe bij de start
Voor het eerst sinds de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 deelden Lewis Hamilton en Max Verstappen weer de eerste startrij bij een F1-race. Hamilton vertrok als polesiter voor de Nederlander.
Verstappen kende ditmaal een uitstekende start en pakte Hamilton al voor de eerste bocht. Hamilton verloor ook nog twee posities aan de razendsnelle McLarens, waarbij het Oscar Piastri was die Verstappen onder druk probeerde te zetten.
Drama was er in de eerste ronde voor het team van Alpine dat beide coureurs elkaar zag raken doordat Guanyu Zhou een duwtje gaf aan Daniel Ricciardo. Zhou, als vijfde gestart, kende een zeer slechte start.
Aan kop van het veld bepaalde Verstappen het tempo en liep weg bij de beide McLarens en Hamilton. Een droomscenario voor de Red Bull-coureur die teamgenoot Sergio Perez op de zevende plaats terug vond na tien ronden.
Gevechten waren er niet op de baan in de eerste fase, waarin Verstappen het veld aanvoerde voor de beide McLarens, Hamilton en de beide Ferrari's. In ronde 16 was het Carlos Sainz die zijn zachte banden inwisselde voor een set van de harde band. Het tempo van Hamilton in de Mercedes viel tegen tijdens de race. De Brit kon in zijn Mercedes in de openingsfase geen vuist maken tegen de McLarens en wisselde in ronde 17 naar de harde band.
McLaren moest direct counteren om zich te wapenen tegen een undercut van Hamilton en haalde Norris en Piastri naar binnen, waarbij Norris profiteerde doordat hij een ronde eerder stopte en zo de positie van zijn teamgenoot over nam. Door alle pitstops lag de nog niet gestopte Perez op de tweede plaats.
Verstappen stoof bij het ingaan van ronde 24 de pits en ook hij wisselde naar de harde band. Het gat naar Norris bedroeg zo'n vijf seconden
Verstappen declasseert de rest van het veld
Perez zorgde ondertussen voor wat spaarzame actie op de baan door achtereenvolgens Carlos Sainz en George Russell te passeren en op te klimmen naar de vijfde positie. Daarmee was de Mexicaan allerminst kansloos voor het podium. Op zijn medium band was hij een klap sneller dan Hamilton en Piastri.
Verstappen dicteerde als vanouds en halverwege de race was zijn voorsprong al ruim tien seconden ten opzichte van Norris, waarbij het gat op de harde band met een kleine seconde per ronde groeide. Perez had het gaatje naar Hamilton gedicht, maar de Mexicaan kwam hem niet voorbij en dook de pits in voor een andere set van de medium band - iets dat Piastri ook deed.
Norris volgde het voorbeeld, maar Hamilton bleef door rijden op zijn harde band. Piastri zag al snel Perez voorbij komen, waarna de Mexicaan zijn vizier gericht had op de tweede plaats van Norris. Hamilton viel door een late stop terug naar de vijfde positie en had de snelheid niet om te vechten voor de podiumplaatsen.
Verstappen dook de pits in voor zijn laatste stop en wisselde eveneens naar de medium band. De voorsprong was geslonken tot 13 seconden, maar de banden van Verstappen waren veel nieuwer dan die van zijn concurrenten. Op het verse rubber scherpte de Nederlander de snelste raceronde aan met liefst anderhalve seconde.
Hamilton pakte met speels gemak Piastri, wiens tempo na zijn eerste pitstop aanzien was ingestort. Perez probeerde het gat naar Norris te dichten en liet zien dat de Red Bull de snelste auto op de Hungaroring was. De Mexicaan vrat zijn banden op en zag Hamilton plots naderen in de laatste ronden, maar wist zijn positie te behouden.
De eenzame leider van de race declasseerde de concurrentie door iedereen minimaal een halve minuut achterstand te zetten. Met de snelste raceronde ook op zijn naam kende Verstappen een perfecte race die hem 26 punten opleverde, waarmee hij wederom 11 punten uitliep ten opzichte van teamgenoot Perez.
Achter Verstappen waren het Norris en Perez die het podium compleet maakten. Hamilton kon geen vuist maken en finishte als vierde voor Piastri.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Hongarije 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!