Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen kan dit weekend eindelijk uit schaduw van Mercedes en Ferrari stappen

De afgelopen twee jaar werd er niet geracet in Australië. Max Verstappen was in de periode daarvoor niet enorm succesvol in Melbourne, maar nu kan hij daar verandering in brengen.

Verstappen Australië 2015
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen zegt zelf de Grand Prix in Australië een van de leukste evenementen te vinden op de Formule 1-kalender, maar de resultaten die hij op het Albert Park Circuit heeft behaald, waren nog niet altijd heel goed.

Dit jaar kan hij eindelijk uit de schaduw van Mercedes en Ferrari treden, want zij waren voor 2020 dominant in Melbourne. We nemen het 'track record' van Verstappen onder de loep.

2015

In 2015 maakte Max Verstappen zijn Formule 1-racedebuut in Australië en dat deed hij zeker niet onverdienstelijk. Op 17-jarige leeftijd wist hij zich net niet in de top tien te kwalificeren, maar vanaf de elfde startpositie leek hij meteen op weg te zijn naar zijn eerste WK-punten.

Zijn Renault-motor gooide echter roet in het eten van de Nederlander, want in ronde 34 moest hij zijn Toro Rosso-bolide parkeren toen zijn motor begon te roken. Zonde, maar geen slecht begin van een veelbelovende Formule 1-carrière.

2016

Ook in 2016 werd de eerste Formule 1-race van het seizoen afgewerkt in Melbourne. Verstappen was geen rookie meer en werkte het Formule 1-weekend af als een ware routinier, zeker tijdens de kwalificatie.

Hij kwalificeerde zich namelijk als vijfde, achter de razendsnelle Mercedes- en Ferrari-coureurs. Beide Red Bull-mannen, Daniel Ricciardo (8e) en Daniil Kvyat (18e) liet hij ver achter zich. In de race had Max de pace niet om zich te kunnen meten met de toppers en verloor hij veel terrein.

Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met de tiende plek en een puntje. Hij moest onder meer Daniel Ricciardo en Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz voor zich dulden. Overigens zou Max enkele races later worden overgeheveld naar het grote Red Bull-team ten koste van de teleurstellend presterende Kvyat.

2017

Een jaar later begon Verstappen voor het eerst een Formule 1-seizoen voor Red Bull. In Australië werd het aloude Red Bull-kwaaltje weer duidelijk: aan het begin van het seizoen liepen ze vaak enorm achter op de concurrentie. Ook dat jaar was het weer het geval.

Verstappen kwalificeerde zich als vijfde, ver voor zijn teamgenoot, al had Ricciardo wel versnellingsbakproblemen. In de race was het Ferrari dat de snelste was, met Sebastian Vettel als winnaar. Verstappen moest het doen met de vijfde plek, achter het Ferrari- en Mercedes-geweld, terwijl zijn teamgenoot met problemen uitviel.

2018

De GP van Australië van 2018 was er voor Verstappen een om snel te vergeten. Alhoewel de Nederlander zeer dicht op de beide Ferrari's zat en zich als vierde kwalificeerde, lag Mercedes wederom een straatlengte voor op de Oostenrijkse renstal. Een podium was het maximale, zeker omdat Bottas door een gridstraf ver achteraan moest starten.

In de race ging het echter van kwaad tot erger voor Verstappen, die bij de start meteen een pek verloor aan Ricciardo en Magnussen. In de jacht op de Deen spinde hij na een handvol ronden, waardoor hij terugviel tot plek acht. Twee Haas-uitvalbeurten brachten hem terug naar naar voren, maar door een slecht getimede virtuele safety car kon Alonso hem inhalen.

Op het Albert Park Circuit, waar het lastig inhalen is, bleef de Red Bull-coureur vervolgens haken achter de Spanjaard. Vettel won de race voor Ferrari, Verstappen werd zesde.

2019

De tot op heden laatste verreden Australische Grand Prix was de meest succesvolle voor Max Verstappen. Alhoewel hij opnieuw ver achter de snelste man, Lewis Hamilton, kwalificeerde - het verschil was bijna een seconde - mocht de Limburger wel vertrekken vanaf de vierde plek.

In de race bleek de pace in Australië van Red Bull eindelijk een keer sneller te zijn dan Ferrari. Er waren bijna geen inhaalacties in 2019 op Albert Park, maar Verstappen wist zich met behulp van DRS wel langs Vettel te wurmen. Bottas verdween aan de horizon, maar Verstappen wist te jacht op Hamilton nog wel te openen. Tevergeefs, maar wel scoorde Max zijn eerste podium in Australië.

Daar moet hij zich aankomend weekend aan vast klampen. Concurrentie van Mercedes zal hij dit jaar naar alle waarschijnlijkheid niet krijgen in Melbourne, dus een top vier klassering moet zonder gekke gebeurtenissen al binnen zijn. Ongetwijfeld zal Max echter met niets minder genoegen nemen dan zijn eerste Grand Prix-zege down under, om zo eindelijk uit de Australische schaduw van Mercedes en Ferrari te kruipen.

Ook interessant:

Verstappen klaar voor zijn eerste Formule 1-overwinning in Australië

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Australië.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Australië 2022 RN365 Nieuwsdossier

4 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"