Wie had er na de Grand Prix van Nederland gedacht dat Max Verstappen nog een serieuze kans zou maken op de wereldtitel? De Nederlander stond 104 punten achter Oscar Piastri, die fluitend naar zijn eerste titel leek te koersen. Inmiddels staat Verstappen op gelijk hoogte met hem, maar staat Lando Norris nog 24 punten voor beide heren.
Met nog twee Grands Prix en een sprintrace te gaan, en dus 58 punten te verdelen, is Norris nog altijd de grote favoriet om de wereldkampioen van 2025 te worden. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, en Max Verstappen is Max Verstappen, dus er lijkt nog van alles mogelijk te zijn.
Mocht Verstappen alsnog voor de vijfde keer wereldkampioen worden, dan zal zijn comeback de geschiedenisboeken ingaan als misschien wel de meest indrukwekkende comeback aller tijden. Maar om de grootte van zijn mogelijke comeback gestalte te geven, is het belangrijk om te kijken naar eerdere voorbeelden.
2012: Vettel laat Alonso verbouwereerd achter in Brazilië
Sebastian Vettel was in 2010 al op een bijzondere manier wereldkampioen geworden en wist daar in 2012 nog een schepje bovenop te doen. De Duitser kende een matig begin van het seizoen, waardoor hij geruime tijd niet meedeed om de wereldtitel. Hij had echter het geluk dat 2012 een van de meest spannende seizoenen ooit zou worden.
Het begon allemaal met zeven verschillende winnaars in de eerste zeven races. Niemand was dominant, waardoor de mindere resultaten van Vettel er niet voor zorgden dat hij op voorhand kansloos was. Na de GP van Hongarije stond hij 42 punten achter zijn Spaanse rivaal, Fernando Alonso, en dat met nog negen races te gaan.
Alonso deed in die races weinig verkeerd. Hij had de pech dat hij bij de start van de GP van België, waar Romain Grosjean een schorsing kreeg, werd meegenomen in de mêlée. Vettel viel op zijn beurt stil in Italië. Alonso wist vervolgens geen race meer te winnen, maar werd wel drie keer tweede en vier keer derde. Vettel wist echter vier races op rij te winnen: in Singapore, Japan, Korea en India.
En zo was het ineens Vettel die voor de laatste race in Brazilië een voorsprong van dertien punten had op Alonso. De Duitser zag zijn hoop op een derde titel alleen in rook opgaan toen hij in de openingsronde werd getikt door Bruno Senna. Wonder boven wonder kon hij alsnog doorgaan, zij het met een gat in zijn sidepod. De Duitser werkte zich in een door regen beïnvloedde race op naar P6. Omdat Alonso tweede werd, werd Vettel wereldkampioen. Het verschil: drie punten.
2007: Kimi Räikkönen doet het onmogelijke na ineenstorting McLaren
De titelstrijd in 2007 leek, net als in 2025, een intern duel tussen de twee coureurs van McLaren: Fernando Alonso en rookie Lewis Hamilton. Vooral Hamilton maakte indruk door in de eerste negen races van het seizoen op het podium te eindigen, inclusief twee overwinningen. Na de negende race van het seizoen, de GP van Groot-Brittannië, had Hamilton al 70 punten. Alonso volgde met 58 punten, Kimi Räikkönen had er 52. Dit in een tijd waarin een overwinning nog tien punten opleverde.
Alonso sloeg terug in Duitsland, in een race die vooral bekend staat om de leidende positie van Marcus Winkelhock tijdens zijn debuut in een Spyker. En op dat moment begon het intern te rommelen bij McLaren. Het incident tijdens de kwalificatie in Hongarije, waarbij Alonso expres bleef wachten in de pitstraat zodat Hamilton geen vliegende ronde meer kon rijden, was de belichaming van de rivaliteit tussen beiden.
Wie daar weer van profiteerde, was Räikkönen. De Fin bleef in het kielzog van de McLaren-kemphanen. Toch leek Hamilton ondanks alles de wereldtitel te veroveren. Met nog twee races te gaan, had hij een voorsprong van twaalf punten op Alonso. Räikkönen had zeventien punten minder dan de rookie. Hamilton leek de titel in China te veroveren, maar reed zijn auto bij het naderen van de pitstraat in een kleine grindbak. Räikkönen won de race, Alonso werd tweede.
Toch had Hamilton nog altijd een voorsprong van vier punten op Alonso en zeven op Räikkönen. Hamilton startte het verst naar voren van de drie. Een slechte start bracht hem echter in de problemen. Dat hij vervolgens een versnellingsbakprobleem kreeg, maakte zijn taak nog onmogelijker.
Räikkönen reed ondertussen soeverein naar de overwinning. Alonso werd derde, Hamilton zevende. Zo was het volledig onverwacht de Fin die alsnog zijn eerste en enige wereldtitel binnenhaalde. Hij eindigde op 110 punten, terwijl Hamilton en Alonso op 109 bleven steken. De wereldtitel van Räikkönen wordt nog altijd gezien als een van de meest opmerkelijke aller tijden, al waren veel mensen van mening dat hij een wereldtitel won die hij al veel eerder had verdiend.
Grootste comeback ooit?
Kijk je puur naar het puntenverschil met de WK-leider, dan zou Verstappens comeback met een enorm verschil de grootste aller tijden worden. Zelfs als je de puntenverdeling van bijvoorbeeld Räikkönens titel aanpast, komt niemand in de buurt van de 104 punten die Verstappen moest goedmaken. Je zou dus kunnen zeggen dat zijn comeback die van Vettel en Räikkönen overtreft, al zit daar wel nuance in.
Wat vooral telt, is dat zulke comebacks zelden gebeuren. Mocht Verstappen erin slagen zijn vijfde wereldtitel te pakken, dan hebben Formule 1-fans iets unieks meegemaakt: een achtervolging van ongekende omvang, misschien iets wat in de komende jaren nooit meer voorkomt.
En zelfs als het hem niet lukt, heeft hij al menig racehart sneller laten kloppen, en ook dat is zeker wat waard.
Ook interessant:
De titeldroom van Max Verstappen is springlevend na zijn overwinning in Las Vegas en de diskwalificatie van McLaren. Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk stellen in de RacingNews365 Formule 1-podcast vast dat Verstappen McLaren slapeloze nachten bezorgt.
Meest gelezen
In dit artikel














Praat mee!