Als het licht aan het einde van de pitstraat op groen springt voor de eerste vrije training, is de vrees of er überhaupt gereden gaat worden heel reëel. De baan ligt er drijfnat bij en omdat het later in het weekend wél droog blijft is het rijden van ronden niet heel relevant. Gelukkig voor de die-hard fans op de baan gaan de Ferrari's toch naar buiten en volgen de andere teams al snel dat voorbeeld, al laten de meesten het in het eerste halfuur bij het rijden van meerdere installatieronden.
Carlos Sainz is de eerste die daar een getimede ronde aan vast plakt, gevolgd door Charles Leclerc en Lando Norris. Die tijden houden echter geen stand, want de baan wordt droger en droger naarmate de minuten verstrijken. Max Verstappen laat zich desondanks op één outlap na niet zien, tot het moment dat er nog enkele minuten op de klokken staan. Hij gaat op de softs naar buiten.
Op het moment dat Verstappen zijn eerste run op de slicks ontsiert door een spin, gaat ook Alexander Albon op de droogweerbanden naar buiten. Ook hij houdt de Red Bull niet in het rechte spoor, al zijn de gevolgen voor hem groter. In de laatste bocht parkeert hij zijn RB15 met een doffe klap in de bandenstapels. Ironisch genoeg levert hem dat we de definitieve P1 op, aangezien op de dat moment de snelste was na een run op de intermediates.
De sessie wordt door de crash voortijdig afgebroken, waardoor Verstappen en Hamilton zonder tijd blijven. Albon, Valtteri Bottas en Sebastian Vettel vormen uiteindelijk de top drie.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!