We gaan bijna negen jaar terug in de tijd, als de Grand Prix van Mexico in het jaar 2016 op het programma staat. Lewis Hamilton vertrekt vanaf poleposition, met Nico Rosberg, Max Verstappen en Daniel Ricciardo achter zich. Mercdes pakt een 1-2'tje met Hamilton die als eerste over de streep komt, maar wat daarachter gebeurt, is veel spraakmakender.
Sebastian Vettel, gestart vanaf P7 in de Ferrari, vecht zich naar voren en komt tegen het einde van de race bij Verstappen terecht. Het gaat om het laatste plekje op het podium. Met nog drie rondes te gaan probeert Vettel Verstappen in te halen bij bocht 1. De jonge Nederlander remt echter te laat, schiet rechtdoor over het gras en behoudt zijn positie voor de Ferrari. Voor Vettel is dit de druppel die de emmer doet overlopen. Hij is ervan overtuigd dat Verstappen onterecht voordeel behaalt uit deze actie.
De situatie escaleert door miscommunicatie. Vanaf de pitmuur bij Ferrari wordt namelijk het volgende gemeld: "Verstappen moet je de positie teruggeven. Let op, Ricciardo achter je. Nog drie rondes te gaan." Hoewel Red Bull's race-engineer Gianpiero Lambiase aanvankelijk dus suggereert dat Verstappen de positie moest teruggeven, verandert hij van mening: "Blijf waar je bent."
"Fuck off, Charlie!"
Op het moment dat Verstappen weigert om opzij te gaan, ontploft Vettel op de boordradio. "Weet je wat, hier is een boodschap voor Charlie: fuck off! Eerlijk, fuck off!", schreeuwt de Duitse coureur naar wijlen wedstrijdleider Charlie Whiting. Het was een ongekende uitbarsting van frustratie die de hele Formule 1-wereld deed opkijken.
Verstappen reageerde later droogjes: "Sebastian begint gewoon te schreeuwen op de radio en gebruikt heel slechte taal. Ik denk dat hij terug naar school moet of zoiets."
Ironische wending
De stewards gaven Vettel uiteindelijk gelijk en deelden Verstappen een tijdstraf van vijf seconden uit, waardoor hij van P3 naar P4 zakte. Vettel leek zijn podiumplaats binnen te hebben. Maar het verhaal kreeg een ironische wending: Vettel zelf kreeg een straf van tien seconden voor gevaarlijk rijden toen hij Ricciardo blokkeerde in de voorlaatste ronde. Hierdoor zakte hij naar P5.
Na de race zocht Vettel Whiting direct op om zich te verontschuldigen. "Hij zei sorry", bevestigde Whiting later. "Persoonlijk til ik er niet al te zwaar aan." Vettel stuurde zelfs formele excuusbrieven naar de FIA, waardoor verdere sancties uitbleven.
De race toonde aan dat zelfs de meest ervaren coureurs hun zelfbeheersing kunnen verliezen wanneer de druk hoog oploopt. Voor Vettel werd de Grand Prix van Mexico in 2016 een pijnlijke les in emotiebeheersing.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!