Vooral het koelsysteem van de RB20 is flink gewijzigd in Japan. Bij de aanzet van de halo zijn nieuwe inlaten verschenen die de lucht via een intern kanaal naar de radiateurs leiden. De meest in het oog springende wijziging is echter de sluiting van de openingen op de motorkap, die vermoedelijk de luchtstroom naar achteren hebben verstoord. Het bodywork was vanaf Saoedi-Arabië al dichtgewerkt met een verwijderbare paneel, nu is die motorkap uit één stuk opgetrokken zonder dat verwijderbare paneel.
Het is een verbetering die op twee manieren kan worden geïnterpreteerd. Aan de ene kant zou het simpelweg een geplande evolutie kunnen zijn om de stromen langs dit deel van de auto te optimaliseren. Toch is het ook mogelijk dat de nieuwe inlaten de luchtstroom moeten reguleren, zoals de verticale sleuven doen in het onderste deel van de sidepods. Tegelijkertijd is het de vraag of het niet meer is dan het verbeteren van de warmte-afvoer om de betrouwbaarheid van de motor te verbeteren.
Wel is het duidelijk dat de Honda-motor de afgelopen twee jaar niet veel lucht nodig had om gekoeld te worden, zelfs niet bij extreme weersomstandigheden of ijle lucht. Ook moet benadrukt worden dat het concept van de sidepods niet definitief hoeft te zijn en geen opmaat is naar het zero pod-concept waar Mercedes mee reed in 2022 en 2023. Sinds de launch van de RB20 hebben we altijd volgehouden dat de precisie van de details en het complexe, vierdelige koelsysteem geen radicale koerswijziging betreft om zo het zero pod-concept van Mercedes te volgen. De Zilverpijlen waren immers niet succesvol met dat concept.
De sleuven onderaan de motorkap kunnen de indruk wekken dat de RB20 gedeeltelijk het concept van Mercedes heeft gevolgd. In de Formule 1 is niet het zichtbare deel van de auto bepalend als wel het totale concept dat aan het oog onttrokken wordt.
Buiten het koelsysteem heeft Red Bull naar meer zaken van de RB20 gekeken. Het oppervlak en de uiteinden van de vloer zijn met het oog op performance aangepast, net als de remmen aan de voorkant. Daar zijn de in- en uitlaten kleiner gemaakt.
Bekijk de wijzigingen aan de koeling op de afbeeldingen hieronder!
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!