Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
08 d 06:54:20
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Verstappen met potentieel voordeel in GP Bahrein

De strategie kan een cruciale rol gaan spelen tijdens de Grand Prix van Bahrein. Op het Bahrain International Circuit ligt namelijk zeer ruw asfalt, wat ervoor zal zorgen dat de bandenslijtage een belangrijke factor zal zijn. En Max Verstappen heeft mogelijk een voordeel in de race...

Verstappen FP2 Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Pirelli deelt maar liefst vijf (!) mogelijke strategieën voor de Formule 1 Grand Prix van Bahrein. Vier daarvan zijn tweestoppers en slechts één van de vijf is een eenstopper. Dat is niet gek, want het lijkt immers onlogisch om voor slechts één pitstop te kiezen tijdens de lange race, die vooral slopend zal zijn voor de banden. Het ruwe asfalt is namelijk niet meer vervangen sinds het in 2004 is aangelegd. Bovendien spelen de hoge temperaturen én de verschillende zware remzones een rol in de hoge bandenslijtage.

Pirelli opteert voor een start op de zachte banden of de mediums. Als je start op de zachte banden, kun je na tien tot zestien ronden switchen naar de mediums of de harde banden. Tussen rondje 32 en 39 kun je dan de laatste stop maken, om de laatste stint op de mediums af te werken. 

Je kan natuurlijk ook op de mediums starten, waarna je tussen rondje veertien en 22 de eerste keer de pits opzoekt. De harde band wordt geadviseerd voor de tweede stint, maar dan ligt het er vooral aan hoe lang de coureur het vol kan houden op die band. Je kunt afhankelijk van de lengte van de tweede stint kiezen voor de 'veilige' keuze, om de race op de mediums uit te rijden, maar je kan ook vol in de aanval gaan op de zachte banden.

Tot slot is er dus de keuze om voor een eenstopper te gaan. Starten op de mediums is dan het devies volgens de bandenleverancier, om tussen rondje 22 en 28 te switchen naar de harde banden. Maar hoe staan de rijders er eigenlijk voor met het aantal banden dat ze nog over hebben?

Tekst loopt verder onder de foto.

Verstappen is de uitzondering

Als we daar een blik op werpen, zien we dat Verstappen een potentieel voordeel heeft wat betreft de harde banden. Daar waar de beide McLarens, Ferrari's, Mercedessen én zijn teamgenoot Yuki Tsunoda slechts één setje nieuwe harde banden over hebben, heeft Verstappen als enige coureur van het hele veld twee setjes nieuwe harde banden over.

Mocht de slijtage dus hoger zijn dan verwacht, heeft Verstappen een tactisch voordeel in handen. Bovendien kan hij harder pushen op de banden, omdat hij dus twee setjes klaar heeft liggen in zijn pitbox. Daar staat tegenover dat Verstappen samen met Tsunoda, George Russell en Kimi Antonelli 'maar' één nieuw setje van de mediums heeft, terwijl Oscar Piastri, Lando Norris, Charles Leclerc en Lewis Hamilton nog twee nieuwe setjes over hebben.

Van de zachte banden heeft geen enkele van de topcoureurs een nieuw setje over. De beide McLarens, Ferrari's en Verstappen hebben nog drie gebruikte setjes over, Tsunoda, Russell en Antonelli zelfs vier. Maar de race zal ongetwijfeld een tactisch steekspel én een slijtageslag worden wat de banden betreft. Wie daar het beste mee omgaat, lijkt de grootste kanshebber te zijn voor de zege in Bahrein.

Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ln.png

    Lando4president

    Er was heel weinig grip, net, met de F2. Of dat pleit voor een een- of tweestopper weet ik nooit zo goed. Een en ander kan ook afhangen van hoe de start gaat en wat de rest doet. Met de F2 startte er eentje van, geloof ik, P7 om de eerste bocht op de derde plek uit te komen. Laat dat een voorbode zijn.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Snellage

    Max moet je nooit onderschatten, het kan zomaar is een hele leuke race gaan worden. :)

x
Overeenstemming FIA bereikt akkoord na protest over 'exorbitante' straf rond vloeken