Voor Red Bull-begrippen zien we in de derde vrije training Max Verstappen en Sergio Perez al vrij vroeg op het asfalt. Door het grote verschil met Ferrari op vrijdag kon Red Bull zich de luxe van wachten misschien ook wel niet permitteren. Verstappen gaat na tien minuten naar buiten op de zachte band op het moment dat de top acht al uit zachte banden bestaat, niet verrassend met beide Ferrari's bovenaan.
Verstappen verliest in alle sectoren op Charles Leclerc, die vervolgens nóg eens een klap sneller gaat. Maar Verstappen bouwt zijn run langzaam op en nadert Leclerc tot op vier honderdsten van een seconde. Met de levensduur van de zachte banden zit 't meer dan snor, want zowel de Red Bulls als de Ferrari's blijven versnellen, ook al zijn de banden al tien ronden oud.
Komen daar dan andere teams bij in de buurt? Nee, eigenlijk niet. Ferrari en Red Bull staan als groepje een halve seconde los van de beste middenvelders onder aanvoering van Pierre Gasly en Lando Norris. Een middenvelder is Mercedes dan ook weer op meer dan een seconde achter de kop.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Red Bull | 1:12.476 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:12.517 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:12.846 |
![]() |



Kwalificatierun na kwalificatierun
Na een halfuur zou je misschien verwachten dat de focus verlegd wordt naar de racesimulaties, maar eens te meer wordt duidelijk dat de kwalificatie verschrikkelijk belangrijk is. Daar blijft de belangrijkste focus op liggen, waardoor we in het bandenoverzicht bijna alleen maar de rode zachte banden van Pirelli zien.
En dus wordt de snelste tijden vooraan steeds maar scherper en scherper gezet, dat terwijl Lance Stroll ontsnapt aan een zwaardere crash als hij zijn Aston Martin bij het zwembad licht tegen de muur aan zet. Hij kan op eigen kracht verder.
Het beste wordt voor het laatst bewaard en dé beste is verrassend Sergio Perez. Hij troeft Charles Leclerc, Carlos Sainz en teamgenoot Max Verstappen af. Gasly en Norris zouden best of the rest blijven, met de Mercedessen daar niet ver achter.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Jef Joossens
Als Checo nu de snelste zou zijn in de kwalificaties en de race als eerste mag starten zou hij dan alsnog Max moeten voorlaten? Ik vind dit wel een beetje erg voor die jongen. Die rijdt tenslotte ook om alles uit zijn wagen te kunnen halen. Ik begrijp ook wel dat hij tweede rijder is en de focus op Max word gelegd maar dan moet je jezelf toch slecht voelen als je steeds je plaats moet afstaan? Of ben ik hier verkeerd in?
cobrakid
Le Clerc schiet er af tijdens de wedstrijd, heeft ie al een paar keer geoefend. Thuisrace en teveel druk 1 Perez 2 Verstappen en 3 Sainz