De derde vrije training gaat stipt om 12:30 uur van start en direct al zien we de nodige zachte banden, zo ook onder de Red Bull RB19 van Max Verstappen. Daarmee slaat hij een eerste gat van bijna zeven tienden naar Lando Norris op P2 en acht tienden op Sergio Perez op P3.
De grootste winst pakt Verstappen in de (iets bochtigere) tweede sector. Gedurende de sessie blijft Verstappen zijn intenties kenbaar maken door die snelste tijd meermaals aan te scherpen. Als Perez direct achter Verstappen aansluit, is het achter het Red Bull-duo stuivertje wisselen tussen verschillende coureurs, variërend van Lewis Hamilton tot Kevin Magnussen. Wel doet iedereen dat steeds op de zachte band.
De eerste die de Red Bulls weet te splitten, is Alexander Albon, nota bene op medium banden en mét een foutje in zijn ronde. De Williams wil wel in een rechte lijn, maar dat wisten we eigenlijk al. De wat alternatieve 'strategie' is er voor Fernando Alonso, de Spanjaard rijdt lang door op harde banden, waarop hij zich op het randje van de top tien handhaaft.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:20.912 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Red Bull | 1:20.998 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:21.453 |
![]() |



Ook in deze sessie is er het nodige ongenoegen over elkaar in de weg rijden: "Hoe kunnen mensen zo dom zijn", zo vraagt Lando Norris zich hardop af als bij het uitkomen van de blinde Lesmo 1 een Alfa Romeo op de ideale lijn op zijn dooie akker rondrijdt. Het komt Guanyu Zhou op een officiële waarschuwing te staan.
De echte stappen worden gezet op het moment dat Lewis Hamilton met nog een kwartier te gaan de koppositie overneemt van Verstappen, geholpen door een verse set softs. Ook Russell werkt zich op naar voren op een paar honderdsten van een seconde achter Verstappen. Eén minuut later gaat Verstappen de baan op, eveneens met een nieuwe set softs.
Hij rijdt meteen de illusie van Mercedes dat er iets te halen valt aan diggelen door een halve tienden sneller te gaan en als eerste dit weekend onder de 1:21 te duiken. Fernando Alonso is goed voor P4 als ook hij eindelijk de zachte banden aanspreekt. Problemen zijn er in het tweede deel van de sessie ook voor Red Bull. Daar werkt men intensief aan de auto van Sergio Perez vanwege een olielekkage.
Uiteindelijk is het echter toch niet Verstappen die met de snelste tijd de kwalificatie in gaat. Die eer is andermaal weggelegd voor Carlos Sainz, de Spanjaard die op vrijdag ook al zo goed ging. Het verschil? 0,086 seconde.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Viper-0131
Je mag best 5 minuten later een bericht na de vrije training plaatsen met minder fouten in de tekst.....
Latino
Als je de tekst alleen maar begrijpt zonder vouten dan moet ik je toch echt teleurstellen.
Hein007
Maar dat zegt ie niet hè. Dat maak jij er van..
Viper-0131
Nee hoor ik begrijp de inhoud prima. Maar ik begrijp niet waarom het een wedstrijd lijkt te zijn hoe snel na het eind signaal je een bericht kunt plaatsen. Wat is er mis om even wat extra tijd te nemen om je artikel nog eens door te nemen.
Dit bericht is aangepast op:
Latino
@Hein007 @Viper-0131 aan jullie reactie te zien hebben jullie er echt niks van begrepen, tja...
Laansma
Verschil tussen MV en LH is bijna halve seconde, geen tiende....😉
Latino
Halve tienden klinkt wel leuk 😉