Met Charles Leclerc en Lewis Hamilton, en Max Verstappen vanaf de vierde positie, ging de Grand Prix van Singapore van start. Vettel had direct de druk vol op de ketel staan bij Hamilton, maar wist de Mercedes-coureur niet te passeren. Hierdoor wist de gehele top zes zijn startpositie te behouden.
Vooraan was het Leclerc die het tempo bepaalde en in de wetenschap dat inhalen nagenoeg onmogelijk is in Singapore, lag dat niet bijster hoog. Als gevolg hiervan bleef de top zes van de wedstrijd binnen schootsafstand, zonder dat het spektakel opleverde. Het woord 'slaapverwekkend' beschreef perfect de eerste helft van de Singaporese Grand Prix, waarbij de toppers bezig waren met het sparen van hun banden.
De Grand Prix kwam pas echt op gang na de eerste pitstops, waarbij Vettel en Verstappen als eerste coureurs uit de top zes de pits indoken en wisselden beiden naar de harde band. Een voorbeeld dat gevolgd werd door Leclerc, maar de Ferrari-coureur verloor zijn leidende positie aan zijn teamgenoot Vettel en was daar zeer ontstemd over. Hamilton besloot om langer door te rijden op zijn zachte band, waardoor hij na zijn pitstop slechts als vierde terug kwam op de baan.
Vettel nam in ronde 31 de leiding over van Giovinazzi, die nog niet gestopt was, en kon zo het tempo gaan bepalen in de race. Daar waar de race gezapig begon, stond de tweede helft plots bol van de actie en incidenten. Smaakmakers Ricciardo en Giovinazzi kwamen met elkaar in aanraking, waarbij de Renault-coureur een lekke band opliep en veel posities verloor.
Een crash van Russell, na een touche met Grosjean, betekende de komst van de Safety Car, waardoor het veld in elkaar schoof. Aan het einde van ronde 36 werd het veld weer vrijgegeven, maar enkele ronden later volgde de tweede safety car-periode van de dag om de gestrande bolide van Sergio Perez af te voeren.
Met nog dertien ronden te gaan werd het veld wederom losgelaten, met Vettel voor Leclerc, Verstappen, Hamilton en Bottas, maar het duurde niet lang voordat de safety car wederom op het asfalt verscheen. Ditmaal na een touche tussen Kimi Raikkonen en Daniil Kvyat.
Een sprint van tien ronden naar de finish volgde. Verstappen reed daarbij op een derde positie, achter Vettel en Leclerc, maar voor Hamilton. De WK-leider wist in de slotfase de druk nog op te voeren, maar wist geen aanval te wagen.
Vooraan scoorde Ferrari een dubbelzege, met Vettel voor Leclerc. Voor de Duitser was het zijn eerste zege in ruim een jaar tijd. Verstappen legde beslag op de laatste podiumplaats, een resultaat dat hem tevreden stemde.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Singapore 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!