Op een nat Istanbul Park ging de Turkse Grand Prix van start, met het hele op de intermediates. Valtteri Bottas ving de race aan vanaf de eerste positie voor Max Verstappen en Lewis Hamilton vanaf de elfde positie.
Verstappen vreesde de start, maar wist zijn plek te behouden, dat gold niet voor Fernando Alonso die een tikje kreeg van Pierre Gasly en spinde. Alonso tikte een ronde later Mick Schumacher in de rondte. Zowel Gasly als Alonso ontvingen een tijdstraf van vijf seconden.
Bottas, geen erkend regenrijder, wist de leiding te behouden. Teamgenoot Hamilton wilde zich een weg naar voren banen maar kwam vast te zitten achter Yuki Tsunoda op de negende positie. De AlphaTauri-coureur wist de WK-leider verrassend lang achter zich te houden. De Mercedes-coureur keek en prikte en passeerde Tsunoda in de achtste ronde. Zijn achterstand op Verstappen bedroeg al zeventien seconden.
Stroll legde Hamilton geen strobreed in de weg en ook Lando Norris probleemloos opzij werd gezet, waardoor de zesde plaats een feit was. Verstappen hield het gaatje met Bottas constant op twee seconden. Hamilton versnelde ondertussen en reed in een ruk naar Gasly toe. De AlphaTauri-coureur wist dat hij moest proberen om Hamilton zo lang mogelijk achter zich te houden, maar slaagde daar niet in. Daarmee reed Hamilton na 14 ronden alweer in de top 5.
Verstappen wist het gaatje met Bottas constant te houden en verdedigde een voorsprong van 14 seconden ten opzichte van Hamilton. Het team van Red Bull gaf meermaals aan blij te zijn met het bandenmanagement van de Nederlander en ging ervan uit dat de bandenslijtage bij beide Mercedessen hoger was. Achter het duo maakten Leclerc, Perez en Hamilton de top 5 compleet.
De Mercedes leek toch beter om te gaan met de banden dan Red Bull voorspelde want Bottas liep vooraan weg tot zo'n vijf seconden, terwijl Hamilton de druk er vol op kon zetten bij Perez. De Mexicaan wist dat hij er alles aan moest doen om Hamilton achter hem te houden, maar de Brit was aanzienlijk sneller.
Hamilton waagde zijn inhaalactie in ronde 34, maar Perez counterde direct. Verstappen profiteerde ondertussen van het groter wordende gat ten opzichte van Perez en Hamilton en kon een stop maken waarbij hij alleen (tijdelijk) een positie verloor aan Leclerc. Mercedes haalde Bottas direct naar binnen om Verstappen te coveren. Perez dook ook de pits in, maar Hamilton bleef doorrijden.
Zouden Leclerc en Hamilton proberen om zonder stop de race uit te rijden? Tijdens een regenrace vervalt een verplichte bandenstop. De grote vraag was alleen of de inters het vol zouden houden tot het eind van de race. Hamilton en Mercedes konden het risico niet nemen, terwijl Leclerc en Ferrari niets te verliezen hadden. De baan droogde ook langzaam op waardoor de keuze moeilijk werd.
Vooraan het veld probeerde Leclerc om Bottas achter hem te houden, maar de Ferrari-coureur had het heel moeilijk op zijn versleten banden. Hamilton, vierde, wist Verstappen wel bij te benen en keek tegen een achterstand van vier seconden aan. Bottas stoof ondertussen voorbij aan de Ferrari-coureur die ook Verstappen snel zag naderen, waarop Ferrari hem naar de pits haalde.
Met nog 10 ronden te gaan bestond de top 3 uit Bottas, Verstappen en Hamilton. Leclerc viel terug tot de vierde positie voor Perez. Acht ronden voor het eind wisselde Hamilton toch naar een nieuwe set van de inters. Door zijn stop viel hij terug tot de vijfde plaats, vlak voor Gasly. Vooraan ging Perez voorbij aan Leclerc die op zijn nieuwe set inters het tempo niet had. Ook Hamilton had grote problemen op zijn nieuwe set banden en zag Gasly en Lando Norris snel naderen.
Het was echter Bottas die een dominantie zege behaalde, zijn eerste van dit seizoen. Verstappen eindigde als tweede voor teamgenoot Perez. Hamilton wist met een vijfde plaats de schade beperkt te houden, maar moest de leiding in het WK wel afstaan aan Verstappen.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Turkije 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!