Direct als het licht op groen springt, zien we een nieuwe Formule 1-coureur in actie. Hij luistert naar de naam Andrea Kimi Antonelli en in de Mercedes is het de jonge Italiaan die een eerste tijd op de klokken brengt. Sterker nog, hij blijft tijdens die inleidende beschietingen enige tijd de snelste, zij het op de zachte band.
Het eerste wat we van Max Verstappen zien is dat hij de eerste chicane rechtdoor gaat, vlak nadat hij een een langzamere deelnemer inhaalt. Niet veel later mist hij diezelfde chicane weer bijna. Hij is duidelijk zoekende en merkt op dat hij zelfs met remmen bij 60 meter de auto niet tijdig tot stoppen krijgt.
Verstappen klaagt, maar grotere problemen zijn er voor Antonelli. Hij tekent voor een rode vlag door hard te crashen in de Parabolica. Geen best debuut voor de Italiaan, al klinken er zalvende woorden over de boordradio van Toto Wollf: "Het is okay, Kimi. Het is okay."
Als de sessie wordt hervat, schiet Max Verstappen op zachte banden snel naar voren, maar nadien blijven de rondetijden rap kelderen. De coureurs raken meer en meer vertrouwd met de ietwat gewijzigde baan en het nieuwe asfalt biedt steeds meer grip. Verrassende namen in de bovenste regionen zijn die van Valtteri Bottas en Alexander Albon, terwijl Verstappen zich niet bezighoudt met snelle ronden.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Red Bull | 1:21.676 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Ferrari | 1:21.904 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
McLaren | 1:21.917 |
![]() |



De Nederlander zakt dan ook steeds verder weg, onder andere tot achter teamgenoot Sergio Perez. Wat opvalt is dat veel coureurs op het punt waar Antonelli crashte last hebben van onbalans in de auto. Zit er iets in de baan wat bijdroeg aan de schuiver? Wordt ongetwijfeld vervolgd.
En dan is er nog Franco Colapinto die dit weekend zijn racedebuut maakt voor Williams als vervanger van Logan Sargeant. Hij doet wat hij moet doen, crasht niet en houdt enkele namen achter zich. Een solide begin, al doet hij bijna wat Antonelli doet als hij door het grind ploegt in de Parabolica.
Met nog 10 minuten te gaan gaat Verstappen naar buiten op een verse set zachte banden. Op dat moment staat hij zeventiende en dus is er ruimte voor verbetering. Hij snelt naar de beste tijd, waarna iedereen zich stukbijt op die tijd, al is Lando Norris halverwege de ronde sneller, om vervolgens niet tot het het gaatje te gaan in de laatste sector.
Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
GoAzBox
Dus Lando had nog een stuk sneller gekund? Dat wordt dus weer een sof 🥲
Omerta
Precies wat ik ook dacht. Als hij halverwege een halve seconde sneller is moet je nagaan na een hele ronde
Dit bericht is aangepast op:
MijLiever’nV8
Waar lees je een halve seconde?
GoAzBox
Helaas was VT1 vrij representatief...
Rob Tijbosch
Sinds wanneer is niet 1e worden een "sof"? Zolang Verstappen vlak achter Norris kan blijven eindigen is er geen vuiltje aan de lucht.
GoAzBox
Bleek helaas toch gelijk te hebben. Achter alle Mercedesesen, Mclarens en Ferraris gekwalificeerd. Morgen pas de race maar het kampioenschap vliegt hen door de vingers op deze manier. Gelukkig is monza altijd erg onvoorspelbaar maar ik denk de uitslag wel te weten.
Maxchar
Had ook nog flinke slipstream van Max in laatste ronde.. niet helemaal representatief lijkt mij.. hoop ik.. 😬
GoAzBox
Wordt lastig morgen. Denk dat een P5 al heel knap is.
BlubBlub
Men doet vermoeden alsof Verstappen zaterdag van pole vertrekt en de race zal winnen (iets met orde op zaken stellen), maar niets is minder waar. McLaren rijdt gewoon weer 20 seconden weg.
Frontrowlockout
Haha lol. Dit is Monza, hier "even" 20 seconden wegrijden is toch een lastig verhaal met de weinige bochten. Dat deed Max vorig jaar ook niet. Plus het moet nog blijken of McLaren het vaker kan herhalen wat op Zandvoort is gebeurd.
BlubBlub
Haha lol…0,7 sec over 1 snelle ronde. Verschil in racepace zal iets minder groot zijn, maar dit gaat een hele grote afgang worden!
BlubBlub
Wat vind je van 37 seconden achterstand dan op Leclerc en 30 seconden ofzo op Norris. Blijkt toch minder lastig te zijn dan dat je deed vermoeden. De werkelijkheid is veel slechter dan dat je dacht/gehoopt had.
Frontrowlockout
@BlubBlub klopt, het gat was groter dan Zandvoort. Echter moet je wel alle variabelen hier nu meenemen: mijn opmerking ging over een gat tussen P1 en P2, daar was niet zo'n groot gat zoals ik al zei en daarin refereerde ik naar vorig jaar. Dan is er nog ruim 3 seconden verloren bij de pitstop + Max reed met minder vermogen het laatste deel waarin je de seconden toch wel snel zag oplopen. Tussen de rijders waren dus geen absolute gaten a 20-30 seconden, want dat gebeurt op Monza eenmaal niet. Want als we jouw berekening aanhouden dan is Max in 2023 maar liefst 45 seconden weggereden op Norris en 'slechts' 6 seconden op P2. Maar ik doelde letterlijk op het gat tussen 2 rijders achter elkaar. Het is dus maar net hoe je het bekijkt/berekent.
Dit bericht is aangepast op:
FW
Laat je glazen bol eens nakijken...heb een vermoeden dat het glas niet helemaal oké is
BlubBlub
Haha…volgens mij ben jij in de leer bij Jomanda met je glazen bol. Ik heb gewoon een TV met F1TV en alles is prima waar te nemen. Waarschijnlijk heb je de statistieken van 2022 nog voor je liggen. Kom onder die steen vandaan.
BlubBlub
@FW hoeveel seconden denk je dat Verstappen achter de Nr.1 of achter Norris gaat eindigen? Met nog 8 ronden te gaan staat de teller op 27 seconden. Ik heb nog wel een bol met goed glas voor je te leen!
BlubBlub
@Frontrowlockout Zo zijn er altijd wel variabelen, maar ik heb toch letterlijk gezegd dat ‘McLaren’ 20 seconden zou wegrijden. De pitstop en het motorvermogen maakt hierin absoluut geen verschil. Je neemt letterlijk iets over wat een ander roept. Wat was de motorstand dan en wat heeft hij hiermee per ronde verloren? Daarnaast deed je toch echt vermoeden alsof men in een treintje zou blijven rijden. Feit blijft is dat RB in verval is geraakt en hier niet op korte termijn hier een antwoord op heeft.